Magyarország az évtizedek során rengeteg híres tudóst, Nobel-díjast és feltalálót adott a világnak. Ezen a héten három magyaron is ámulhat a tudományos világ.
Díj a norvég királytól
Szemerédi Endre egyetemi tanár a mai napon veszi át a matematika „Nobel-díját”, az Abel-díjat. A férfi V. Harald norvég királytól kapja meg az elismerést, amelyet a Norvég Tudományos Akadémia ítélt oda neki a diszkrét matematikában és az elméleti számítástudományban elért eredményeiért. A díjjal hatmillió norvég korona, azaz 235 millió forintos jutalom jár.
– Meg vagyok szeppenve – mondta korábban a tudós, aki az MTA Rényi Alfréd Matematikai Kutatóintézetnek és az egyesült államokbeli Rutgers Egyetemnek a professzora. – Nagyon sok más matematikus valószínűleg jobban megérdemelte volna, de a bizottság döntését nagyon nehéz felülbírálni. De mindez az egész nem lett volna a feleségem nélkül, akinek a türelme, jó humora és segítsége állandó támogatást jelentett – mondta mosolyogva.
Fiatalok a világ élvonalában
Két fiatal fiúra is büszkék lehettünk. Énekes Péter és Köpenczei Gergő ugyanis a Nemzetközi Tudományos és Innovációs Versenyen bekerült a világ négy legjobb fiatal matematikusa közé. A fiúk egy eddig sosem látott titkosító algoritmust terveztek.
– Elképesztően jó érzés volt, a családommal hazatérés után azonnal meg is ünnepeltük, hiszen ez egy tudományos olimpia, ahová 68 országból érkeztek versenyzők – meséli Köpenczei Gergő. – A díj ötszáz dollár volt, de ennél sokkal fontosabb a jelentése. Jelenleg a BME mérnök-informatika karának hallgatója vagyok, és később mindenképpen szeretnék külföldön tanulni.
Kecskeméti fiúk forradalma
A Kecskeméti Főiskola csapata a rotterdami Shell Eco-marathonon bizonyított: saját készítésű járművük, a Megameter III egy liter üzemanyaggal 2696 kilométert képes megtenni. Csak egy francia csapat járműve teljesített ennél valamivel jobban.
– Rengeteg munka van ebben az autóban, amit egy szimpla négyütemű Otto-motor hajt – mondja Kutasi Zoltán, a hatfős csapat vezetője. – Amikor két éve elkezdtük a munkát, még 1000 kilométer megtétele volt a cél egyetlen liter üzemanyaggal. Rengeteg szakirodalmat olvastunk el, mert úgy gondoltuk, hogy nem kell mindent újra kitalálni, elég a jó dolgokat továbbgondolni és hozzáadni a mi szellemi tudásunkat. Nincsenek a járműben nagy dolgok, szuper injektor, sem gyári alkatrész, mert mindent külön gyártottunk le magunknak.