Korainak tűnik az öröm az egy hónapja mélyaltatásban tartott Michael Schumacher ébresztésével kapcsolatban, hiszen a hírek szerint csak reflex-tesztekre reagált, ami nem tudatos tevékenység.
A Forma–1-es legenda családja is megerősítette: a grenoble-i orvosok megkezdték a december 28-án a francia Alpokban súlyos síbalesetet szenvedett, s mesterséges kómában fekvő expilóta ébresztését. – Már az ébresztés kifejezés sem helyes orvosilag, hiszen a beteg nem alszik – mondta dr. Dénes Zoltán, az Országos Orvosi Rehabilitációs Intézet orvos-igazgatója.
– Az agyműtét után gépekre volt szüksége, hogy az életfunkcióit fenntartsák: lélegezni tudjon, működjön a keringése és a többi. Most csökkentik a gyógyszereit, és figyelik, hogy önállóan is képes-e ezekre. Ha igen, az csak az első lépés. Igazán jó hírnek viszont majd az számít, ha tudatos tevékenységre is képes lesz. Vagyis hogy ténylegesen van vele kontaktus, azaz ha arra utasítják, emelje föl a kezét, akkor megteszi vagy ha kérdeznek tőle valamit, bólint rá.
A szakember szerint a reflex-teszt nem sorolható ide, hiszen a mesterséges kómában lévő betegek is elhúzzák a kezüket, ha fájdalmat okoznak nekik vagy pislantanak, ha egy tárgyat közelítenek a szemükhöz.
– Az agy ilyenkor próbálja újraindítani magát, amit úgy kell elképzelni, mint amikor egy számítógépnél feláll a rendszer – folytatta Dénes doktor. – Amennyiben egyelőre nincsenek tudatos válaszai a betegnek, akkor sem kell visszaállítani a korábbi gyógyszeres állapotot, ha a keringése, légzése rendben van. Ilyenkor várni kell.
Hogy meddig? Mi az az időintervallum, amikor még van remény arra, hogy Schumi magához térve teljesen felépülhet? – Erre nincs válasz, főleg ilyen kevés hiteles információ birtokában. Maradjunk annyiban, bő egy hónap után még lehetséges, nem egy korábbi betegünk rá a példa. Viszont az, hogy valaki nyolc év kóma után talpra áll, mintha mi sem történt volna, inkább mese.
A szakember azt is elárulta, amennyiben Schumachernek helyreáll az agyműködése, akkor sem tud majd beszámolni a balesetéről, mert az a tapasztalatok szerint nem rögződik a sérültekben.
Életveszélyesek az új F1-es autók?
A Red Bull sztártervezője, Adrian Newey szerint az új szabályok életveszélyessé tették a F1-es gépeket. A kocsik orrát ugyanis olyan mélyre kényszerítették, hogy ütközésnél simán alácsúszik az előtte haladónak, veszélyeztetve a pilóták épségét. Ráadásul az akkumulátorok elhelyezése a tank alá sem túl praktikus, túlmelegedés esetén ugyanis belobbanthatja az egész kasztnit.
Érdekes egybeesés, hogy pont Newey panaszkodik, akinek az új munkája, az RB10-es harmatgyengén teljesít az első jerezi teszten, így a szakember már neki is látott az autó áttervezésének…