Mindig, mindenütt felbukkan egy hazánkfia, ráadásul valami rendkívüli, fontos szerepben – tartja a vélekedés. Nos, lehet, ez nem is csak városi legenda, hanem van valóságalapja – Conchita Wurst esetében egészen bizonyosan. Az osztrák „szakállas nőt”, a hétvégi Eurovíziós Dalfesztivál győztesét kevesen ismerik jobban, mint egy magyar férfi – senkit se tévesszen meg a neve –, Johnny K. Palmer. Korábban ugyanis együtt élt vele.
– Részt vettem a Starmania nevű tehetségkutató műsorban 2006–2007-ben, és bekerültem a legjobb tizenkettőbe. Thomas Neuwirth – én még ezen a néven ismertem meg Conchitát – szintén döntős volt, ott találkoztunk – mondta a Borsnak a jelenleg az Édes életben Kelemen Anna útját is egyengető zeneszerző-producer. – A műsor után egy kiadó négyünket összetoborzott, és megalapította a Jetzt anders!, azaz Most másképpen! nevű fiúcsapatot. Egy éven át szinte együtt éltünk, de a mai napig jóban vagyunk – magyarázta.
Johnny szerint téved, aki azt hiszi, hogy a Conchita Wurst néven világhírnévre törő, most 25 éves Thomas csak a jó marketingnek köszönheti a sikert: – Három éve is így nézett ki, szakálla volt. Sokan azt hiszik, hogy az Eurovízió miatt jelent meg így, de ez nem igaz. Nagyon jószívű, érzékeny ember ő.
Azt is mondják, a magyaroknak nagyon sokat köszönhet a világ. Úgy tűnik, mindezt Conchita győzelmével kapcsolatban is kijelenthetjük. Az énekes ugyanis kis híján lemaradt a dalversenyről, de éppen Johnny K. Palmer sietett a segítségére:
– Ausztriában nem volt showműsor, ahol kiválasztották volna a versenyen induló számot. Előre eldöntötték, hogy Conchita indul – mondta Johnny. – Volt nyolcvan szám, amiből ki kellett választani a versenydalt, de az eredeti producer szinte az utolsó pillanatban visszalépett. Harminchat órájuk maradt a határidőig, amikor az új producere felhívott, hogy segítsek. Ausztriában ugyanis már nem találtak olyan szimfonikus zenekart, amely ráért volna, hogy felvegyék a dalt. A Budapest Art Orchestrát ajánlottam, négy óra alatt vettük fel a háromperces számot – emlékezett Johnny. – Conchita sikere mindenesetre meglepett engem is, mert a mezőnyben sok erős produkció volt rajta kívül.
Johnny egyébként jelen volt a koppenhágai döntőn, de ezúttal barátja, Kállay-Saunders kedvéért szállt repülőre, hogy a helyszínen szorítson neki. Ám a nagy találkozás nem maradt el Conchitával, sőt: – Thomasszal egy hotelben laktunk, így már személyesen is gratulálhattam neki.
A marketinges szerint a körítés a fontos
A marketing-tanácsadó szerint Conchita egy dologban mindenkit maga mögé utasított, ami a végső győzelméhez is vezethetett:
– A sikerének akár az is lehet a titka, hogy jól megfogta a célcsoportját – mondta a Borsnak Göcző Ágnes. – Az egyedüli volt, aki nyíltan vállalta a másságát, és a megkülönböztető jegyei – női ruhás férfi szakállal – mindenki közül kiemelte. Így a melegek és a nagyon toleránsak is melléállhattak minden országból, míg a többiek nagyobb megosztottságot okozhattak. A lengyel produkció viszonylagos sikere is feltehetően részben a körítésnek, a mosónőnek, vajköpülőnek, dekoltázsoknak köszönhető – magyarázta.
Kiakasztotta fél Európát
Az osztrák felkavarta az állóvizet: napokkal az Eurovíziós Dalverseny után is mindenki csak róla beszél. Volt olyan bátor, hogy hermafroditaként álljon ki a színpadra. Direkt női ruhában és direkt szakállal, hogy senkinek ne legyen kérdés: ő egy férfi, aki nőnek öltözött. Jól ki is akasztott mindenkit, a fél kontinens rajongani kezdett érte, a másik fele a pokol kénköves bugyraiba kívánta.
Ha szeretik, ha nem, az osztrák lapok szerint jól kidolgozott marketingfogás Conchita megjelenése, amiben igazuk is lehet a friss hírek fényében: állítólag már az Eurovíziós Dalverseny másnapján olyan szerződéseket kötöttek le vele, amelyeknek összértéke 30– 40 millió dollár között mozog. Ez alsó hangon 6 milliárd forint.
A hazai hírességek sem maradtak csendben. Volt, aki kulturáltan, mások nyomdafestéket nem tűrő stílusban nyilatkoztak meg. Sebestyén Balázs szerint az emberek álszentek, azért háborognak. Erről hétfő reggel a Morning Show-ban beszélt. „(…) jön egy Conchita, megnyeri, kicsit szembe pisili az egészet, és végre megmutatja miről is szól valójában az Eurovízió.”
Nem volt ilyen jól fésült a volt megasztáros, Kullai Tímea: „Ha ez az undorító osztrák rohadt b…zi megnyeri, soha többé nem nézem ezt se!”
Demcsák Zsuzsa viszont helyretette azokat, akik a gyermekeik egészséges fejlődését féltették Conchita látványától: „Szülőként mit mondj? Sokan posztoltatok ilyet ma. Egyszerű a válaszom. Az igazat. Amit én is mondtam a gyerekeimnek.”
A Bors bécsi tudósítója szerint az osztrákok hamar elfogadták Conchitát, akit az Eurovízió megnyerése után, ezekben a napokban valóságos hősként ünnepelnek. Az osztrák köztársasági elnök, Heinz Fischer közleményben gratulált az énekesnek, és azt mondta: a végeredmény nem csak „Ausztria győzelmét jelenti, hanem a sokféleség és a tolerancia győzelmét Európában”. Rajta kívül Werner Faymann kancellár is gratulált az eredményhez, az énekes előadását nagy hatásúnak nevezte, és hozzátette: „a zenei teljesítmény képes volt felülkerekedni az előítéleteken és az intolerancián”.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.