Feketelistára tették Gesztesit

Galambos Péter
PUBLIKÁLÁS: 2015. július 30. 09:30
Egyre nagyobb a felháborodás a szinkronszakmában: harcra készülnek a művészek, úgy érzik, hülyének nézik őket.
B. M.

– A forgalmazók a lehető legolcsóbban, leggyorsabban szeretnék elkészíteni a szinkront, ami a minőség rovására megy. Egy szlovák vagy cseh színész a nyolc-tízszeresét kapja ugyanazért a munkáért, mint mi – kezdte Galambos Péter, a Szinkron Alapszervezet elnökségi tagja. – A jog­díj kérdése nagyon fontos: mielőtt szinkronizálunk, aláíratnak velünk egy szerződést, amelyben arról nyilatkozunk, hogy minden egyes fillérről lemondunk, azaz a film tulajdonosa a jövőbeni összes forgalmazásért, ismétlésért, DVD-megjelenésért soha többé nem fizet, függetlenül attól, há­nyan nézik meg a filmet és hányszor ismétlik. A magyar szinkronszakma egy árva vasat sem látott az előadóművészi jogdíjaiból.

Hogy eddig miért mentek bele ebbe a színészek? Kiszolgáltatott helyzetben nehéz nemet mondani a hátrányos szerződésre is.

– A magyarországi piaci helyzet arra kényszeríti a szereplőket, hogy egymás alá ígérjenek a stúdiók, s a színészek is csak akkor tudnak keresni, ha dolgoznak – magyarázta Galambos.

Így gondolja az egyik legrégebben foglalkoztatott szinkronszínésznő, Ganxsta Zolee édesanyja, a 87 éves Kassai Ilona is:

– Nem vagyok harcos alkat, de egyetértek a fiatalokkal. Majd’ minden alkalommal le kell mondanunk minden jogunkról, a jogdíjról, mert így szól a szerződés. Szinte ugyanannyit kapunk, mint sok évvel ezelőtt – mondta a Borsnak.

Az Előadóművészi Jogvédő Iroda jogsegélyszolgálata, amely a színészek kérésére vizsgálja a szerződéseket, úgy tapasztalja, hogy azok valóban rendkívül hátrányos feltételeket tartalmaznak, és a helyzet folyamatosan romlik – tájékoztatott minket az iroda, kiemelve, hogy a színészeknek kínált honorárium az elmúlt évtizedben folyamatosan csökkent, a stúdiók pedig lényegében minden előadóművészi jog átruházásához ragaszkodnak.

A színészek többsége ráadásul kiszolgáltatott helyzetben van, ezért – félve a megrendelések elapadásától – akkor sem vállalja az érdemi vitát a stúdiókkal, ha eh­hez jogi segítséget kap tőlünk. A helyzet kizárólag a színész-érdekképviseletek, a szinkronstúdiók és a filmforgalmazók tárgyalásával rendezhető – mondták.

Stohl András is a harcosok között van:

– Tíz-tizenöt éve ugyanazok a fizetések. Bár én kiemelt helyzetben vagyok, minden olyan kezdeményezés mellé odaállok, amely megpróbálja megreformálni ezt a szakmát – mondta a Jászai Mari-díjas színész.

Shrek magyar hangja, Gesztesi Károly nehéz küzdelemre számít: ők ugyanezt próbálták elérni korábban többek közt Szilágyi Tiborral, Kútvölgyi Erzsébettel, és azonnal nem hivatalos tiltólistára kerültek.

– Onnantól kezdve nem hívtak bennünket, és a helyünkre állt egy olyan réteg, amely az­előtt kisebb szerepeket szinkronizált. A gázsik pedig ugyanazok maradtak. Egy magamfajta színész 100-120 ezer forintot kap egy nagy mozifilmért, és az a véleményem, hogy ha a szinkronszakma nagyon lázadozik, megtörténhet, hogy lecserélik őket. Ez ilyen ország, itt mindig belép valaki a másik helyére, és a forgalmazó a király, aki minél többet akar nyerni. Azért sok sikert a harchoz!

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.