Komoly anyagi áldozatot hoznak a versenyzők, hogy részt vehessenek A Dalban, ezért is dühíti őket, hogy olykor megalázó bírálatokat kapnak a zsűritől.
Bár nyolcvanmilliárd forintos állami támogatást kapott a köztévé, A Dal című produkciónak még arra sem futja, hogy az énekesek fellépését finanszírozza. A versenyen induló harminc előadónak saját zsebből kell fizetnie a látványelemek költségeit. Az előadókat megdöbbentette az MTVA kicsinyesnek tűnő szűkmarkúsága.
– Miután alaposan megterveztük a szerkesztőkkel és a technikusokkal a látványt, váratlanul egy csekk landolt a postaládánkban. Először nem értettük, aztán rájöttünk, hogy a műsort készítő produkciós iroda akarja velünk elszámoltatni a színpadi kellékek árát – panaszkodott lapunknak A Dal egyik versenyzője.
Felkerestük az MTVA munkatársait, akik tagadták, hogy az énekeseknek bármilyen jellegű költséget ki kellene fizetniük. – A ledfalakon megjelenő animációkat, valamint az egyéb alaplátványelemeket a produkciók, illetve a kreatív csapat közösen találja ki, ezek költsége az adás gyártóját terheli, nem a fellépőt – nyilatkozták a köztévé névtelen munkatársai.
A ledfalon kívül viszont még sok minden színesíti a színpadképet, ami sok pénzbe kerül. Ezt szinte bármelyik énekes vagy menedzser készségesen elmondta lapunknak, de – érthető okból – név nélkül. – A vokalistákat, a zenészeket, a táncosokat saját zsebből fizeted – magyarázta az egyik előadó menedzsere.
– Nem beszélve a stylistról. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy ha segítséget kérsz, segít a produkció stylistja, ám jobb a ruhát, a cipőt, a sminket, a frizurát előre kitalálni. A menedzsment dolga azonban a füstgép, a CO2 jet gép, a szélgép biztosítása. Lehet előre kérni bizonyos dolgokat, de úgyis csak az első próbán derül ki, hogy pontosan mi mindenre van szükség, és akkor már késő. Onnantól saját zsebből megy. Mire tökéletesen kész a produkció, belekerül akár félmillióba is.
Azért vállalják az anyagi áldozatot az énekesek, mert nincs még egy olyan tévéműsor, amelyben megmutathatják magukat és saját dalaikat. A legtöbb énekes boldog, hogy bekerül a show-ba, nem böngészi végig a köztévével kötött szerződést.
– Három-négyszázezer forintot már akkor elköltesz, amikor még nem történt semmi – veszi át a szót egy másik menedzser. – Ahhoz, hogy jó legyen a látvány, többmilliós technika kell. Tény, hogy ez benne van a szerződésben. Mindenki tökéletességre törekszik, rengeteg pénzt, munkát tesz bele, erre jön Pierrot és leszarozza. Na ez az, ami rettentôen igazságtalan. Olyan dalt ne pocskondiázzon, amit a zsűri válogatott be a műsorba! Azt azonban szeretném hangsúlyozni, hogy a stáb minden tagja emberfeletti erővel segíti a versenyzőket, rájuk csak jót tudunk mondani.