Nem szívesen zötyögnek országgyűlési képviselőink a zsúfolt buszokon, metrókon vagy vonatokon.
A Bors által kikért adatokból kiderült: csak egy parlamenti képviselő mondott le az üzemanyagkártyáról 2015-ben és 2016 első negyedében azért, hogy annak terhére tömegközlekedési bérletet vagy jegyet vegyen. Rajta kívül mindössze három képviselő vesz benzin helyett bérletet.
Mindenkinek jár
Fizetésén felül mind a 199 képviselő jogosult egy névre szóló, másra át nem ruházható, csak egy rendszámmal igénybe vehető üzemanyagkártyára. Ebből benzint, gázolajat vásárolhat az autójába, amellyel bejárhat a Parlamentbe, vagy körüljárhatja egyéni választókörzetét. A pénzkeretet egyebek közt az autó hengerűrtartalma és a lakóhely szerinti távolság határozza meg.
290 ezer a rekord
Erről azonban a képviselő lemondhat, és a kártya terhére tömegközlekedési bérleteket, jegyeket vásárolhat. Ez nyilván olcsóbb lenne az Országgyűlésnek, s így a magyar adófizetőknek: sok képviselő havonta 100-200 ezer forintokat költ benzinre. Az eddigi rekorder a fideszes Tilki Attila, ő 2014 novemberében 290 ezer forintot autózott el. Kónya Péter csak másfél hónapra mondott le az üzemanyagkártyáról tavaly, erre az időszakra 127 ezer 926 forint benzinpénz járt volna neki. Ehelyett fizettek neki egyhavi bérletet 10 ezer 500 és két vonatjegyet kétszer 4855 forintért.
Két éve lemondott
Vadai Ágnes a Borssal közölte: ő már 2014-ben lemondott a benzinkártyáról, és annak terhére minden hónapban vásárol BKK-bérletet. Egy elszámolásból pedig kiderült: ezzel 2014-től 2,5 millió forintot spórolt meg a hivatalnak, mivel nem vett üzemanyagot. Rajta kívül még a független Szabó Szabolcs és az MSZP-s Kunhalmi Ágnes választotta a bérletet.
Schiffer András, az LMP frakcióvezetője szintén csak tömegközlekedést használ, mivel nincs sem autója, sem jogosítványa. Viszont a Borsnak elárulta, a bérleteket, jegyeket saját zsebből fizeti. A frakcióvezetőknek saját frakciójuk is fizethet gépkocsit és üzemanyagot, nekik kártya sem kell.