Debrecen, Pécs, Kecskemét és Szeged után Budapest lehet a következő város, ahol végleg leparancsolják a mozgáskorlátozottak elektromos mopedeit a közösségi járművekről.
Egy olvasónk kereste fel szerkesztőségünket azzal, hogy március 20-án, vasárnap a Szigetszentmiklósról Csepelre közlekedő 238-as buszra egy mozgássérültmopedes bácsikát nem engedett felszállni a sofőr. „Azt mondta, egy hónapja változott az ezzel kapcsolatos szabályozás. A Kúriára is hivatkozott, amit kicsit szokatlan volt egy buszsofőrtől hallani” – írta.
Kíváncsiak voltunk, hogy ez általános vagy egyedi eset, így felkerestük a BKK-t. Budapest más vidéki városokkal ellentétben eddig nem korlátozta ezeknek az elektromos mopedeknek a használatát a közösségi közlekedésben. Az első hely Debrecen volt, ahol 2012-ben kezdték el leparancsolni őket a járművekről. Az ügyben több bírósági ítélet és a már említett Kúria-határozat is született, mely kimondja: az elektromos mopedekkel közlekedő utasok elszállítására nem kötelezhetők a közlekedési társaságok. Azóta Pécsett, Kecskeméten és Szegeden is betiltották ezeket. A pécsi közlekedési vállalat illetékese azt mondta, a mopedek használata balesetveszélyes.
A Bors több mint két hétig várt a BKK válaszára, amelyből kiderült: a közlekedési központ járművein lehet ugyan elektromos mopedekkel utazni, de nem feltételek nélkül. „Csak azokon az autóbuszokon van lehetőség erre, ahol ezek az eszközök elférnek a kerekesszékes utasok szállítására kialakított helyen, és ott biztonságosan rögzíthetők” – írták, majd hozzátették: a sofőr feladata, hogy eldöntse, az adott helyzetben biztonságos-e a moped szállítása.
– Ez így gumiszabályozás, mert nem egyértelmű – értelmezte a választ dr. Bacsek György ügyvéd. Kérdéseinkre a BKK nem tudta pontosan megmondani, mikortól változik az üzletszabályzatuk, amin jelenleg dolgoznak. Azt sem tudták egyelőre pontosan megadni, mely járataikon lehet utazni és melyeken nem mopeddel.
A vidéki városok gyakorlata miatt a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége (MEOSZ) már korábban kérte a szaktárcától a megoldás kidolgozását, a budapesti szigorításról a Borstól értesültek.
– A BKK eddig szállította a mopedes utasokat, a fővárosi gyakorlatot ezért jó példának tartottuk, reméljük, ez nem változik – mondta Kovács Ágnes, a MEOSZ elnöke.
A legfrissebb, 2014-es adatok szerint az OEP 3,6 milliárd forinttal támogatta ezeknek az eszközöknek a beszerzését, több tízezer elektromos mopedet használhatnak mozgássérültek. Főleg olyanok, akik betegségük (szívbetegség, bénulás stb.) miatt nem tudnak kerekesszéket hajtani.