Több mint egymillió hazai jármű tulajdonosának okozhat kellemetlenséget, hogy januártól a 95-ös benzin etanoltartalma öt százalékról tízre nő. Minden autósnak oda kell figyelnie, mit tankol a kocsijába. De miért árthat az új összetétel?
Januártól – egy európai uniós előírás alapján – megemelkedik a biológiai eredetű összetevők aránya az üzemanyagokban. A korábbi 95-ös benzin neve E5-ről E10-re változik, ami azt jelenti, hogy a benzin etanoltartalma öt százalékról tízre nő. A magasabb bioetanol-tartalomra való váltás több uniós országban már megtörtént, és nem okozott műszaki problémát, igaz, a hazai autóállomány életkora azonban sokkal öregebb. Az új etanolarányt a legtöbb modern autó károsodás nélkül használhatja, mivel ezeket már eleve az E10-es benzinhez alakították a tervezésnél. A régebbi típusoknál azonban problémát okozhat, és már a két évnél idősebb modelleknél érdemes utánanézni, miként viszonyulnak az etanolhoz, azaz hétköznapi nevén az etil-alkoholhoz.
Nem érinti a gázolajat
A változás csak a benzineket fogja érinteni, a gázolajak biotartalma változatlan marad 2020. január elseje után is. Az ásványolaj szövetség főtitkára jelezte: a benzinkutakon továbbra is elérhetőek lesznek az E5-ös, tehát az alacsonyabb bioüzemanyag részarányú, magasabb oktánszámú prémium motorbenzinek, amelyekre a jogszabály nem fog vonatkozni. Az átállás Magyarországnak egyébként előnyt jelent, mert az E10 bevezetése az itthon megtermelt takarmánykukoricából előállított bioetanollal valósítható meg. A bioetanol használata környezetvédelmi szempontból is előnyös, hiszen kevésbé szennyezi a levegőt.
Lerobban a kocsi
Az előnyökkel szemben azonban a totalkar.hu több hátrányt is jeleztek, más lesz például az üzemanyag eltarthatósága. Három hónap után ugyanis megváltozik a kémiai szerkezet, ami nehézkes indítást, de teljes indításképtelenséget eredményezhet. Képződhetnek gyantás lerakódások is az üzemanyagrendszer egyes pontjain. A bioetanolos üzemanyagok felgyorsítják a velük érintkező fémalkatrészek korrózióját, akár a fémtankkal szerelt járművek tartályának belső falán is.
Ráadásul az alkohol jobb oldószer, mint a benzin, ezért, ha egy olyan autó üzemanyagrendszerébe kerül, melynek tartályában, az üzemanyagpumpában, a csőrendszerben, a befecskendezőkben, vagy karburátorban, illetve a csatlakozókon lerakódások keletkeztek az évek során, ezeket az alkohol leoldja, ami duguláshoz vezet.
Hazánkban ma 14 év az autók átlag életkora, a több mint 3 és fél milliós hazai járműállomány több mint harmada 2000 előtt gyártott. Ezeket az autósokat – több mint egymillió járművet – érinti, hogy kocsijuk üzemanyagrendszerét még nem alkoholtűrő anyagból gyártották. Az újfajta üzemanyagtól a műanyag és gumialkatrészek néhány hónap alatt elveszítik tömítőképességüket, megkeményednek és eltörnek.
Nyugalomra int a szerelő
Legény György autószerelő a problémát nem érzi annyira veszélyesnek.
– Az öt vagy tíz százalék nem olyan jelentős különbség az üzemanyagoknál. Volt olyan ügyfelünk, aki próbált etanollal járni, nála tönkrement az AC pumpa, és a befecskendező fejben egy réz alkatrész, de az egy egészen más dózis volt. Valószínű, hogy a károsnak gondolt hatások, ha vannak is, nem egyik pillanatról a másikra alakulnak ki, meg akkor sem, ha a régebbi alkatrészeket nem ehhez a benzinhez tervezték. Az etanol hatással lehet a réz alkatrészekre és puhíthatja a gumi alkatrészeket, az AC pumpa élettartama is rövidebb lehet. A motort ettől biztosan nem kell kidobni, legfeljebb az üzemeltető részek károsodhatnak. Az a felvetés igaz, hogy a hosszabb ideig álló üzemanyag állaga megváltozik, de ez régebben is így volt – mondta a szakember a Borsnak.
A bioetanolt nem ajánlják az Alfa Romeo, a Fiat és a Lancia 1,6, 1,8 illetve 2,0, illetve 2,4 literes benzinmotorjaihoz. A Ford egyetlen, 1,8 literes, közvetlen befecskendezéses motorral szerelt típus esetében tilt. Az E10-et a 2000 januárja után gyártott Nissan, Peugeot és Citroën kocsikhoz már lehet használni, a Chevrolet-Daewoo a 2005 utáni modelljeihez javasolja. A húsz éven felüli autóknál kockázatosnak ítélik az E10-et. A Volkswagenek közvetlen benzinbefecskendezéses (FSI) és az Opel 2.2 Direct motorjait nem javasolt ezzel az üzemanyaggal etetni.