Egyre szigorúbban ellenőrzik a ferihegyi repteret, így a poggyászmaffia is finomított a módszerein. Ma már biztosra mennek és még mindig nagyon nehéz lefülelni a tolvajokat.
Feltúrt bőrönd, eltűnt készpénz, hiányos holmi – lassan mindennapos bosszúság ez a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre érkezőknek. A minap egy magyar férfinak 400 ezer forintja tűnt el, egy spanyolországi nyaralásból hazaérkező magyar család mocskosan és hiányosan kapta vissza a bôröndjét. Babos Tímea teniszező kinyitva kapta meg a csomagját, ruháit szétvagdalták és loptak is tőle.
Szigorúbb rendszer
Bár a hírek tele vannak lopásokkal, egy reptéri bennfentes szerint Babos februári története után kevesebb volt a lopás, mint előtte. – Sok rakodót lecseréltek, a biztonsági szolgálatot leváltották, szigorúbbak és gyakoribbak az ellenőrzések. Napi rutin, hogy váratlanul megjelenik egy rendőr, aki ellenőrzi azt a biztonsági embert, aki ellenőrzi a rakodókat – árulta el a Borsnak a reptéri informátor.
Vizsga kétévente
Járatonként az úgynevezett rampás felel a rakodókért. A szakértő szerint az ő köreikben történhetett többször lopás, de az új ellenőrző rendszerbe beletörne az ő bicskájuk is. – Mindenhol van kamera, kivéve a repülőgép rakterét. Ott, amint elkezdődik a ki- és berakodás, a biztonsági szolgálat betesz egy kamerát, a munkásokat pedig minden kilépéskor átvizsgálják – avat be a szakértő. Ezen felül számtalan kritérium van: a földi kiszolgálószemélyzet tagja csak büntetlen előéletű lehet és el kell végeznie egy képzést, amiből kétévente vizsgáznia kell. Ahhoz pedig, hogy a reptéren vezethessen, többévnyi autóvezetési tapasztalat kell. A repülőtéri rendőrség szerint viszont – mint azt a Borssal megosztották – sokszor hiába vizsgálják át a rakodókat, az eltulajdonított értékeket nyomban elrejtik „vagy átadják olyannak, aki az adott járat rakodásával nem hozható összefüggésbe”.
Pakoljon ki!
A rendőrség szerint nem tanácsos műszaki cikkeket, pénzt, ékszereket a feladásra szánt poggyászba tenni. Amennyiben odakerült, akár az utolsó pillanatban is ki kell venni a csomagból, ha kiderül, hogy azt a gép rakterében fogják elhelyezni. – Készpénzt soha ne hagyjunk a poggyászban. Annak az eltűnését szinte lehetetlen bizonyítani – hangsúlyozza a Borsnak a szakértő. Ferihegyen a gépek földi kiszolgálását egyébként négy cég végzi: a Malév Ground Handling, a török Celebi, a brit Menzies és a magyar tulajdonú BudPort. A légitársaság döntése, melyikkel szerződik.