Aktuális

A Bors utánajárt - Miért vannak még telefonfülkék?

B. B. A.

Létrehozva: 2018.08.28.

<p>Előbb tantuszt, aztán kétforintost, végül telefonkártyát kellett az embernek a zsebében hordania a 20. században, ha valakit fel akart hívni nyilvános telefonfülkéből. Ma már teremtett lelket nem látni bennük, mégis vannak még – hivatalos nevükön – nyilvános távbeszélő állomások. Miért?</p>

Forrás: Knap Zoltán

Ha az ember Londonba megy, szinte kötelező fotózkodnia egy piros telefonfülkénél. Az utcakép jellegzetes elemei ezek, hiányoznának, ha nem lennének. Magyarországon nem nevezetesség a telefonfülke – már csak azért sem, mert folyton változott a kinézete az évtizedek során –, de a hazai utcákon is van még bő­ven belőlük. 

3000-es szabály

Telefonálót szinte hétszámra nem látni bennük, hacsak nem turistákat, illetve még akkor jöhetnek szóba, ha vészhelyzet van: a 112-es segélyszám ugyanis ingyenesen hívható a nyilvános vonalasról.

A Magyar Telekomnak, ami a hazai „egyetemes szolgáltató”, ugyanis a mobilkorszakban is kötelessége utcai telefonkészülékeket működtetnie. Ezt jogszabály, illetve a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság kijelölő határozata írja elő. Az alapelv az, hogy minden, háromezer fősnél kisebb helységben lennie kell legalább egy nyilvános te­le­fonfülkének. Az ennél népesebb településeken pedig minden „megkezdett” három­ezer lakó után legalább egy utcai telefon du­kál. Tehát például Kaposváron a 2017. január 1-jei népességadat alapján (62 446 lakó) húsznak kell lennie, ám ha a somogyi megyeszékhely népessége átlépné a 63 ezret, már huszonegynek.

Alig egy órát

A távközlési cég a Bors érdeklődésére elmondta: jelenleg 5496 nyilvános telefont üzemeltet az országban. Ennek 90 százaléka közterületen van, a többi kórházakban, pályaudvarokon, bevásárlóközpontokban. Ez utóbbiak egyébként azok, amiket a statisztikák szerint a leggyakrabban használnak. Na, persze, nem olyan gyakran, mint 20-25 évvel ezelőtt.

Érdekesség, hogy a nyilvános telefonok forgalma épp a mobilkorszak hajnalán, a kilencvenes évek végén, a kétezres évek elején volt a csúcsponton, akkor egy ilyen készülékről havonta több mint 10 órát telefonáltak a ma­gyar emberek. Ma már alig emeli fel valaki egy-egy fülkében a kagylót: havonta egy óránál is kevesebbet beszélnek egy ilyen telefonról.

Vécének használják

Az üzemeltetéssel természetszerűleg együtt jár a rendszeres karbantartás, ami nem feltétlenül örömteli feladat a telekomosoknak. A telefonfülkék ugyanis közkedvelt célpontjai a vandalizmusnak – főleg a fővárosban és a nagyvárosokban. Forgalmasabb helyeken szinte naponta okoznak kárt a készülékekben és magukban a fülkékben, illetve gyakori még, hogy nyilvános vécének használják őket – tudta meg a Bors. Ezzel egy évben több tíz milliós kárt okoznak a vandálok, amit a karbantartásra kötelezett Telekom fizet ki – illetve, ha úgy vesszük, végső soron mi, akik ilyen-olyan szolgáltatásra leszerződünk a céghez.

Egyébként, ha valaki megrongált vagy koszos telefonfülkét lát, bejelentheti a 1414-es ügyfélszolgálati számon. A Telekom – a bejelentés típusától függően – 24 órán belül intézkedik, és visszaállítja az „eredeti, üzemszerű állapotot”.

Mobilautomaták Bécsben

Lengyelországban az Orange nevű szolgáltató nem rejtette véka alá azt a véleményét, miszerint semmi szükség a 21. században telefonfülkékre. Az osztrák fővárosban, Bécsben pedig a metróállomásokon mobiltelefon-automatákat telepítettek a nyilvános állomások helyére. Ezek úgy néznek ki, mint mondjuk egy ital- vagy csokiautomata, csak épp kártyafüggetlen okostelefonok, külső akkumulátorok, szelfibotok és fülhallgatók sorakoznak bennük.

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek