Aktuális

A Hableány katasztrófája: Emberi mulasztás okozhatta a tragédiát

BoBe, P. Zs., R.K.

Létrehozva: 2019.05.30.

Sok időre lesz szükség a baleset pontos körülményeinek tisztázására, a Borsnak megszólaló szakértők azonban úgy vélik: alighanem emberi mulasztás és nem műszaki hiba vezetett az elmúlt száz év legnagyobb hazai vízi katasztrófájához.

Kérdések sokasága vár tisztázásra a szerda éjszakai hajókatasztrófa kapcsán, hetek, hónapok múlva tisztul csak a kép. Műszaki hiba vezetett a tragédiához? Emberi mulasztás? Az időjárási körülmények okolhatók az ütközésért? Vagy a Margit híd környékén tapasztalható rendkívül erős hajóforgalom?

A Hableány városnéző hajón harminchárom dél-koreai állampolgár utazott, köztük sokan ép­pen a fedélzeten cigarettáztak, fényképeztek, amikor szabályosan letarolta őket a Viking Sigyn nevű hajó. A mentőcsapatok munkáját akkor és azóta is nehezíti az időjárás, és az áradó Duna, amelynek vízhozama a baleset idején elérte a másodpercenkénti 5000 köbmétert.

Felkészülnek a hajósok a heves esőzésre

Ez az időjárás nem mondható rendkívülinek a hajózásban – szögezte le a Borsnak Sztankó Attila, a Panoráma Deck Kft. vezetője.

– Egy ilyen heves esőzésre fel vagyunk készülve, és általában a hajóvezető dönti el, mennyire veszélyes ilyenkor elindulni. Emellett minden ha­jónk fel van szerelve egy rendszerrel, aminek köszönhetően láthatják egymást a közlekedő hajók, pontosan a balesetek el­kerülése végett – tette hozzá a Hableányt üzemeltető cég vezetője.

Tavasztól őszig szinte természetes, hogy rengeteg hajó közlekedik a Dunán, a turistaszezon egyik fő vonzereje a folyó és a budapesti panoráma, ami egyedülállónak számít. A cég vezetése egyébként minden hajóján, minden utasra általános biztosítást köt.

– Általában a hajózásban a mentőmellény viselése nem kötelező, de a mentőmellények és a teljes mentőfelszerelés jól látható helyen van. Amikor fölszáll az utas egy ilyen hajóra, akkor tisztában van vele, hogy hol találhatók ezek. A legénységet kiképezték arra, hogy vészhelyzet esetén gyorsan reagáljon és megfelelő módon irányítsa az utasokat és kiossza a mentőmellényeket – tette hozzá a Panoráma Deck szóvivője, Tóth Mihály.

Levegőben lógott a tragédia?

A hajóstársadalmat megrendítette a tragédia, ám meglepettségnek nyoma sincs a balesetet követően. Több kapitány vagy hajózásban jártas szakember megjegyezte: már régóta ért egy hasonló tragédia, szerintük nem szabadna éjszakai vá­rosnéző túrákra engedni a hajókat.

Az Időkép és a rendőrség köztéri kamerái rögzítették a baleset pillanatait, a Borsnak egy szakértő elemezte a felvételeket. Dr. Tamási Zsolt, a Blue Ride Élményhajózási Központ vezetője szerint a tragédiát több tényező együttes hatása okozhatta: köztük a Duna belvárosi folyamszakaszának esti túlzsúfoltsága és a rendkívüli vízállás, valamint a rossz időjárási és látási körülmények is.

Már a második Hableány merült hullámsírba

Nem ez az első Hableány a magyar történelemben, ami tragikus körülmények közt elsüllyedt. Az első Hableány megépítése Gróf Széchenyi Ödön ötlete volt, 1867-ben a párizsi világkiállításra érkezett meg a hajóval, amit több helyen is szárazföldön kellett vinni. Tömérdek csatornán és zsilipen keresztül a Duna-Majna-Marne-Szajna útvonalon érkezett meg. Az első magyar építésű, Világkiállítás nagydíjat nyert gőzös sorsa azonban azután mostohán alakult, és később kémhajóként bombatalálat áldozata lett a Marne folyón.

A nagyobb hajóknak jobban kellene figyelniük a kisebb hajókra!

Dr. Tamási Zsolt, a Blue Ride Élményhajózási Központ vezetője szerint a tragédiát sajnos több tényező együttes hatása okozhatta: köztük a Duna belvárosi folyamszakaszának esti túlzsúfoltsága, a rendkívüli vízállási és a rossz időjárási-látási körülmények is.

- Tudni kell, hogy a Duna hajózási szempontból egyik legforgalmasabb hazai szakasza a Margit hídnál található. A szálloda hajók ezen a szakaszon hagyják el Budapestet és indulnak Pozsony irányába, a városnéző sétahajók pedig ott fordulnak meg. A jelenlegi információk alapján nehéz elemezni a Hableány balesetét, ugyanis nem tudni, hogy a hídhoz érve melyik hajó milyen hajóműveletet kívánt végrehajtani (előzés, fordulás, keresztezés), s mi volt a szándéka a kapitányoknak, de vélhetően emberi mulasztás is történt. A folyó egyébként is túlzsúfolt az esti napszakban, és ez fokozódik a turistaszezon közeledtével, amely helyzet persze a hajókon lévő biztonságtechnikai eszközökkel és a legénység fokozott körültekintésével kezelhető. A Duna budapesti szakaszának közlekedési rendje nagyon részletesen szabályozott (pl.: a követendő hajózási útvonal, a minimális sebesség (6 kilométer/óra), az előzési és egyéb hajóműveleti szabályok tekintetében). A szabályok betartása és következetes betartatása mellett persze lehet és kell javítani a szabályozáson a mostani baleset szomorú tanulságai alapján, hogy a kisebb hajók, motorcsónakok is biztonságosabb körülmények között hajózhassanak! - mondja a Borsnak.

Nem ez volt az első tragédia

Felborult gyereknapon a „Pajtás” hajó
1954-ben indult útnak a Balatonon, Füreden ahol egy vitorlásverseny zajlott. A közel 175 utas először a bal oldalra futott, emiatt a hajó billegni kezdett. A rémült utasok átfutottak a jobb oldalra, ami nem bírta ezt és felborult. A balesetnek 22 áldozata volt. A kapitányt először 30 év börtönre ítélték, később mérsékelték és nyolc és fél hónapot kapott. A Pajtás történetéről bővebben a Bors vasárnapi számában olvashatnak.

Két diák vesztette életét a letarolt kacsahajóban
2010-ben egy teherhajó tarolt le egy turistákkal teli kacsahajót Philadelphiában. Ebben a balesetben mindkét kapitány vétkes volt: mindketten a telefonjukat nyomkodták. A kacsahajó kapitánya kiugrott a hajóból, ahelyett, hogy figyelmeztette volna az utasokat. A tragédiában két mosonmagyaróvári diák, a 16 éves S. Dóra és a 20 esztendős P. Szabolcs vesztette életét.

Híd alá szorultak a magyar hajósok
A teljes hajóstársadalom gyászolta 2016-ban a bajorországi Erlangennél elhunyt két magyar hajóst, az esetről a Bors is részletesen beszámolt. A 33 éves H. Ferenc matróz és a 49 éves K. István kormányos a Viking Freya luxusszállodahajót irányította, amikor egy híd alá szorultak, aminek az alja letarolta a parancsnoki kabint. A két férfi azonnal szörnyethalt.

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek