Egy zenész számára talán nincs kínosabb, mint ha plágiummal vádolják. Ebbe a helyzetbe került most Nagy Feró, akinek egyik legnagyobb slágeréről állítják, hogy egy brit zenekartól csórta a szerző. Az már csak hab a tortán, hogy a Beatrice alapítója A Dal zsűrijében ül, és a versenyből a napokban zárták ki Petruskát plágium miatt.
Forrás: Csányi Krisztina
Napokkal A Dal 2019 plágiumbotránya magával ránthatja az egyik legsikeresebb magyar rockert, Nagy Ferót is. Történt ugyanis, hogy miután kizárták a versenyből Petruska Andrást, az énekes közösségi oldalán közleményben tudatta véleményét az esetről, ami valóságos lavinát indított el. Felháborodott netezők százai fejtették ki véleményüket pro és kontra – mígnem valaki ledobta a bombát:
„Sajnos van a zsűriben is olyan ember, aki más tollával ékeskedik, és ez talán még sosem derült ki, pedig a dal már lassan harmincéves. Kedves Nagy Feró, szerintem ezek szerint te is loptál!” – írta egy kommentelő, aki belinkelte az angol Gene Loves Jezebel együttes Motion of Love című számát.
Pillanatokon belül érkeztek a reakciók, amelyek szerint a dal egyértelműen megegyezik a Beatrice Azok a boldog, szép napok című számával. Feró kapott is hideget-meleget.
„Egyértelműen nyúltad, nincs mit szépíteni, mindenki hallja”, „A dallam, az ének tök ugyanaz. Csak a szöveg más”, „Hűha, ez döbbenetes!”.
Internetes források szerint a Beatrice slágere 1987-ben jelent meg, némileg később, mint az angol banda szerzeménye. Elképzelhető a plagizálás? Ezek után egy közismert zenész szakvéleményét kértük.
– Kétségtelenül vannak nagyon hasonló részek: maga az induló tempó és a bevezető dob-basszus-gitár riff jellege, témája, hangsúlyozása. A verse és a bridge (átkötés a verse és a refrén között) énekdallama, ritmizációja ugyancsak erősen hasonlít. A refrének viszont teljesen mások, itt már egymástól eltérő dallamvilág található a két számban – mondta a Borsnak Szigeti Ferenc, a Karthago együttes zenésze, aki szerint nem feltétlenül kell tudatos plagizálásról beszélni, hiszen felmerülhet az úgynevezett zeneszerzői utánérzés, amely tudat alatt előhozhat olyan dallamokat, amelyeket akár sok évvel azelőtt hallott valahol a szerző.
A Bors Nagy Ferót is utolérte, aki állítása szerint még csak nem is hallott az angol bandáról. Igaz, ő csak a szöveget szerezte, így nem is kellett hallania.
– Hülyeség az egész! Nem loptunk semmit! Magyar viszonyok között a dal kiadására már csak '89-ben nyílt lehetőség. A dal ekkor már várta, hogy talán előbb-utóbb kiadják. A nótát már előtte is játszottuk. Vártunk a kommunista kúltúrfelelősök döntésére. Szerintem ez a kis alternativ zenekar hallhatta és lophatott belőle. Nem létezik, hogy mi lopott nótát adtunk elő valaha is! A gitárkíséretét Hirlemann Berci találta ki, el nem tudom képzelni, hogy elvett egy figurát, lehetetlen! Ha valaki lopott, akkor a másik zenekar volt. De én nem hallom benne a mi zenénket! Miért gondolja a rosszindulatú kommentelő, hogy mi magyarok lopunk dalokat! Marhaság! Kanye West amit lopott, az semmi????
Az Azok a boldog, szép napok szerzője, Hirlemann Bertalan a Borsnak egész egyszerűen hülyeségnek nevezte a feltételezést.
– Akkor az összes rock and roll, blues és minden plágium. Én nem tudok semmiről. Ez egy hülyeség. Az is lehet, hogy rólunk koppintották, hiszen a Beatricének nem is lehetett sokáig lemeze.
* * *
Csapjon le a nyereményekre! Játsszon és nyerje meg a Seat Aronát vagy a 200 nyeremény egyikét! További részletekért kattintson ide!