Takáts Tamás szerint a hazai zenészek súlyos összegekkel rövidítik meg kollégáikat, miközben a dalaikat játsszák.
Forrás: Zsolnai Péter
Takáts Tamás arra buzdítja a zenészeket, hogy álljanak ki egymásért és a szerzői jogokért, mert a figyelmetlenségüknek szó szerint ára van.
– A digitális technika terjedésével manapság már nem a lemezeladások teszik ki a jogdíjak nagy részét, hanem a játszások, például az, amikor a szórakozóhelyek lemezlovasai vagy más zenekarok játsszák a dalainkat – mondta a Borsnak Takáts Tamás.
– A zenés szórakozóhelyek minden esetben fizetnek jogdíjat, viszont ha nem adják le mellé az elhangzott dalok és szerzőik listáját, akkor átalányba folyik a befizetett összeg. Onnan pedig – mivel a szerzői jogvédő iroda egy nemzetközi szervezet – nemzetközi szinten osztják szét a pénzt a szerzők között meghatározott arányban.
Ez azt jelenti, hogy ha a Pocsolyába léptem című dalt lejátsszák egy buliban, de a szerzők nevét nem jelentik be az Artisjusnak, akkor a szerzői jogokból Paul McCartney-tól kezdve Presser Gáborig minden dalszerző részesül.
Takáts nem bánja, ha más zenekarok repertoárjában szerepelnek az általa szerzett dalok, sőt kifejezetten jólesik neki. Csupán annyit szeretne, hogy a szakma legyen körültekintő, a zenészek figyeljenek oda egymásra, hiszen nekik nem kerül pénzbe a figyelmesség: csak annyi lenne a dolguk, hogy leadják az általuk játszott szerzők nevét a szórakozóhelynek, hogy az továbbítsa az Artisjusnak.
– Amikor a Rolling Stones előtt lépett fel a Takáts Tamás Blues Band, akkor fél év múlva kaptam egy papírt. Nagyon aranyosak voltak Mick Jaggerék, leadták, hogy a többezres jegyeladás mellett elhangzott nóták közül négy darab a miénk volt. Így arányosan részesültünk a koncertjegyek bevételéből, mert az jár a jogvédő rendszeren keresztül nekünk – mesélte Takáts.