Aktuális

Még azt is látja a szupertraffipax, ha lejárt a műszaki

Bors

Létrehozva: 2018.08.30.

Forrás: MTI

Az útszéli, félig-meddig rejtett traffipaxoktól rettegnek az autósok a gyorshajtás miatt, de arra nem is gondolnak, hogy a nagy testvér kamerarendszere nem csak azt látja, mennyivel haladnak.

Lefedi az országot

Összesen 14,5 milliárd forintos beruházásból jött létre a VÉDA rendszer 2012 és 2015 között, de csak egy évvel később, 2016-ban állították üzembe. Ez összesen 160 változtatható helyű és 134 fix telepítésű szupertraffipaxot jelent. Utóbbiak összesen 365 forgalmi sávot képesek figyelni. Ezzel a lépéssel a hatóságoknak az volt a célja, hogy minél több életet mentsenek meg. 

– Minden olyan eszköz, amely arra készteti a sofőröket, hogy jobban odafigyeljenek már megérte. Ezeknek visszatartó hatásuk van, mivel senki nem akar büntetést kapni, ezzel pedig életeket is menthetünk – magyarázta lapunknak Dobrocsi Endre közlekedésbiztonsági szakértő. – Ez a rendszer nem igényel rendőri, személyi erőforrást, tehát teljesen automatikus. Azokat a járműveket veszi külön, amelyek szabálytalanul közlekedtek – figyelmeztetett a szakértő. 

Látja a biztosítást

A VÉDA rendszer okosabb, mint gondolnánk. Nem csak azt nézi, hogy túl gyorsan mentünk, vagy átléptük a záróvonalat. Az automatikus rendszer a központba küldi a rendszámot, ahol azonnal kiderül például, hogy a járműnek van-e érvényes műszaki vizsgája, vagy kötelező felelősségbiztosítása.

Tehát ha azt gondoljuk, hogy, ha nem állít meg rendőr megúszhatjuk, tévedünk. A külföldiek sincsenek biztonságban. Magyarország 2014. október 1. óta tagja az Eucaris információs rendszernek, így a külföldi rendszámú járművek összes adatát le tudják kérdezni, hasonlóan a magyar rendszámosokhoz. 

Tudta?

A VÉDA elnevezés nem egy mozaikszó. A rendőrség azért találta ki ezt, mert könnyen megjegyezhető, és benne van az elsődleges funkciója: “véd”.

Ne alatta lassítson!

Hiába működnek két éve a kapuk, a magyarok még mindig nem képesek levenni a lábukat a gázpedálról. Tavaly közel 500 ezer darab bírságot szabtak ki, gyorshajtásért átlagosan havonta 32 ezren kaptak csekket. Volt olyan sofőr is, aki több, mint háromszáz ezer forintra büntettek.

– A kapuk már általában messziről látszódnak, tehát csak az nem veszi észre azokat, aki nem akarja. Annak sincs semmi értelme, hogy az utolsó 50 méteren lassítsunk, hiszen a rendszer érzékenységén múlik, hogy milyen messzire lát el – magyarázta Dobrocsi. Ha mégis hibát követünk el, akkor legalább 30 ezer forintos csekkre számíthatunk.

Ezeken bukhatunk el 

A VÉDA rendszer észreveszi, ha:

– átlépjük a sebességet 

– nincs bekapcsolva a biztonsági öv

– lejárt a jármű műszaki vizsgája

– nincs a járművön kötelező felelősségbiztosítás

– behajtottunk oda, ahová nem lehet

– átléptük a záróvonalat

– szabálytalanul mentünk át a vasúton

– nem rendeltetésszerűen használjuk a leállósávot

– a buszsávban haladunk

– áthajtunk a piros lámpán

Elromlanak

Ami elromolhat, az el is romlik. Nincs ez másképp a VÉDA rendszerrel sem. A 2016-os indulás óta több mint 1300 alkalommal kellett szervizelni a kamerákat. Kiderült az is, hogy a változtatható helyű eszközökkel van a legtöbb probléma.

 

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek