Aktuális

Nem, ez nem egy tank, hanem a MÁV 160-nal repesztő gőzmozdonya

Bors

Létrehozva: 2017.09.07.

<p>A szeptember első szombatján ismét útnak indított MÁV-242-es mozdony még mindig lehengerlő látványt nyújt.</p>

Igazi kuriózumok füstölögtek a Nyugati pályaudvar két vágányán szombat reggel. A MÁV-242-es, illetve 204-es mozdonyai érdekes jubileum miatt indultak ismét útnak.

Aznap ünnepelték ugyanis a Pest – Szolnok vasútvonal 170 éves fennállását, amelynek alkalmából az érdeklődők nosztalgiajáratokkal tehették meg ezt a távot, illetve az egyik vagonban magát a Szent Korona másolatát is elvitték Jász-Nagykun-Szolnok megye székhelyére.

Bár eredetileg csak a 242-es indult volna útnak, a nagy érdeklődésre való tekintettel végül egy igazi matuzsálemet, az 1900-ban készült 204-es gőzmozdonyt is elindította a vasúttársaság Szolnokra. Mi most a 242-esről emlékezünk meg.

Trianoni gondok

A trianoni döntés súlyos következményekkel járt a magyar vasúti közlekedés tekintetében is. A világháborút megelőzően méltán az európai élmezőnybe tartozó mozdonyfejlesztések már nem voltak finanszírozhatóak a MÁV-nál, mozdonyállományának nagyobbik része az elszakított területeken maradt, vonalhálózata, forgalma a korábbi töredékére esett vissza. Súlyosbította a helyzetet az 1929-ben bekövetkezett nagy gazdasági világválság is.

Versengés

Ezek következményeként az 1930-as évekre a MÁV még mindig csak 100 km/h sebességre képes gyorsvonati mozdonyokkal rendelkezett. Bár az időközben megindult motorizáció következtében megjelentek a korszerű dízelmotoros, úgynevezett gyorssínautóbuszok, ám azok csak könnyű gyorsvonati szolgálatra voltak alkalmasak.

– Ebben a helyzetben a két vasúti járműgyár a Ganz és a MÁVAG versengésének köszönhetően született meg 1934-ben a GANZ gyárban az Árpád gyorssínautóbusz és erre válaszként a MÁVAG-nál a 242 sorozatú gőzmozdony. Az áramvonalas burkolatú mozdonyok Budapest és Miskolc-Kassa vonalon 120 km/h sebességgel továbbították a gyorsvonatokat az 1930-as évek közepétől. Ezen gőzmozdonysorozat darabjai voltak az utolsó, Európában menetrend szerint közlekedő, áramvonalas mozdonyok – nyilatkozta a Bors érdeklődésére Schvéd Norbert, a MÁV Nosztalgia Kft. ügyvezetője.

Sebességrekorder

Az 1936 és 1940 között Budapesten gyártott MÁV 242-es sorozatú gőzmozdonyok hazánk leggyorsabbjai voltak, összesen 4 darab készült belőlük. A Püspökladány-Biharkeresztes vonalon egy 1961-es mérés során a 242-002 számú gép elérte a 167 km/h sebességet, ezzel vált sebességrekorder gőzmozdonnyá.

Szén helyett gázolaj

A sorozat egyetlen megmaradt példánya a 242-001 pályaszámú gép, amelyet selejtezés után Püspökladányban állítottak ki, ahol 1981 és 1998 között állt. A felújítása 1998-2002 között zajlott a budapesti Istvántelki Járműjavító üzemben. Felújítása során a mozdonyt kívülről közel eredeti állapotba hozták, ám belülről korántsem, mivel az eredeti széntüzelést átalakították finomítottgázolaj-tüzelésre, a kor igényeinek megfelelően.

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek