Forrás: Thinkstock
Néhány éve még luxusfelszereltségnek számított, ma már szinte kötelező tartozéka autóinknak a klímaberendezés vagy légkondicionáló. Több változata is ismert, vannak csak simán manuális típusok, amelyeknél a használónak kell beállítani a kívánt befújási hőmérsékletet, és a digitális változatok, ahol a rendszer figyeli az utastér hőmérsékletét, és annak megfelelően küldi be a hűsítő levegőt a kabinba. Ezek bonyolultabb változatai két- vagy akár négyzónásak is lehetnek, ahol oldalanként is szabályozható a hőmérséklet. Bár a klíma hasznos dolog az autóban, érdemes vigyázni. Egy megfelelően működő berendezés ugyanis 5 Celsius-fokos hideg levegőt fúj az utastérbe, ami az emberi szervezet számára nagy megpróbáltatást is jelenthet, a megfázástól a tüdőgyulladáson át az ízületi bántalmakig számos veszélyt rejthet a túlzott használata. Akad néhány tanács, amire érdemes odafigyelni.
1. Nincs is mindig szükség a légkondira
Amennyiben csak néhány perces utat tesz meg az autóval, ne a klímakapcsoló legyen az első, amihez nyúl. Rövid távon ugyanis a klíma még igazán be sem tud indulni, így a kívánt hideg levegő sem fog megérkezni, ugyanakkor a gyakran ki- és bekapcsolt rendszerben felgyűlhet a hűtés során keletkező kondenzvíz, ami melegágya a baktériumoknak, és egy idő után bekapcsoláskor már kellemetlen szagú, áporodott levegő fog érkezni az utastérbe.
2. Elég néhány fok különbség
Sokan ott hibáznak, hogy a légkondit mindig a minimálisra letekerve használják. Ez hatalmas megterhelést jelent a szervezetnek, és nem mellesleg az autónak sem tesz jót. A szakértők azt javasolják, hogy a külső hőmérséklettől csupán néhány fokkal alacsonyabb értékre állítsuk a légkondit, főleg rövidebb utak esetén, mert csak így kerülhetők el a megfázásos betegségek, ráadásul egy agyonhűtött autóból kiszállni sem kellemes, amikor megüt a hőség.
3. Irányított légáramlat
A légkondi használatánál ügyelni kell a befúvás irányára is. Persze mindannyiunknak az a legkellemesebb, ha magunkra fújatjuk, de a direktben érkező 5 fokos levegő egészségtelen. Érdemes tehát a légáramot úgy állítani, hogy ne közvetlenül az emberi testre érkezzen. A szellőzőberendezést állítsa arra az állásra, ahol a lábtérbe és az utastérbe érkezik a levegő, kerülje a szélvédőre való hideg légáramot, mert az az üveg repedéséhez vezethet, hiszen a többrétegű üveg egyik oldalról meleget, másik oldalról fagyos levegőt kap, megfeszül és elreped.
A klíma is megköveteli a rendszeres karbantartást. Érdemes minden évben legalább egy alkalommal, ha gyakoriak a rövid utak az autóval, akkor akár többször is szakszervizbe vinni a gépkocsit klímatisztításra. Ilyenkor a szakemberek átnézik a rendszert, kicserélik a szűrőt, illetve speciális anyagokkal fertőtlenítik a baktériumoktól, kórokozóktól. A szellőzőkből érkező kellemetlen szag egyébként jelzi, hogy elszaporodtak a kórokozók.
A gombák és vírusok nem igazán az ember barátai, így idővel akár súlyos megbetegedést is összeszedhet az, aki hosszú ideig használja a szennyezett klímát. A baktériumok megtelepedését azzal is megelőzheti, ha egy hosszabb út után, röviddel a megérkezés előtt kikapcsolja a légkondit, hogy kiszáradjon a rendszer.
A klíma karbantartási igényét jelzi az is, ha a beáramló levegő már nem olyan hideg, mint kellene. Ilyenkor egyrészt fel kell töltetni a rendszert, de előtte érdemes megvizsgáltatni azt is, hova lett a töltőközeg, és a szivárgást elhárítani. Ezt azonban kizárólag szakműhelyben végeztesse el.