Évente csak a fővárosban harminc-harmincötezer kátyú keletkezik az utakon, ezek nagy része a télen. Hasonló a helyzet az ország többi közútján is. De miért nincs végleges megoldás az úthibákra?
Magyarországon az utak átlagéletkora negyven év, ez kirívóan magas. Sok a repedés és az egyéb úthiba, ezért könnyen alakulnak ki kátyúk. A Magyarországon használt javítási módszer pedig csak ideig-óráig tart, az olykor halálos balesetet okozó úthiba évről évre akár ugyanott is kialakul. Hazánkban úgynevezett szőnyeges módszerrel kezelik a lyukakat, azaz csak az út felső rétegét javítják.
Szakértők szerint a megfelelő módszerrel kezelt útszakasznak öt-tíz évig bírnia kellene. Teljes útcserével is legfeljebb tizenöt évig lehetnek alkalmasak az utak.
A rossz módszeren kívül a felületes munka okolható a visszatérő probléma miatt. Amikor a kátyút javítják, a lyuk szélén lévő meglazult részeket nem távolítják el megfelelően. Ezért hiába tömik be a kátyút, a rés megmarad, így a víz könnyen beszivárog, és a téli hónapokban megfagy, ami végül szétfeszíti az utat. Így már csak idő kérdése, mikor szakítják ki az utat az autók kerekei, kátyúk garmadát hagyva maguk után.
Sokáig tart a javítás
A kátyúk megszüntetésének egyik feltétele az időjárás. Az úton keletkezett lyukakat csak száraz és nulla fok feletti időben lehet javítani, de mire megfelelő lesz az idő az útjavításhoz, addigra több tízezer kátyú veszélyezteti a forgalmat, így akár májusig is eltarthatnak a munkálatok. A főútvonalak ráadásul elsőbbséget élveznek a mellékutakkal szemben, ezért van olyan bekötőút, ami akár hónapokig járhatatlan a kátyúk miatt.
Létezik olyan technológia, ami megakadályozza a kátyúk újbóli megjelenését, de ez pluszköltség, és maga a javítási folyamat is tovább tartana. Szakértők szerint nem kellene mást tenni, mint hogy a meglévő út és a lyuk helyére öntött aszfalt közé egy olyan hidat beépíteni, ami megakadályozza a víz beszivárgását. Ezzel tartósabb lenne a megoldás.
A kátyúk foltozását évek óta a Magyar Közút Nonprofit Zrt. végzi. A vállalat nem éves költségvetéssel dolgozik, hanem több évre meghatározott keretösszegből gazdálkodnak, így ez is oka lehet, hogy nem a költségesebb technológiát használják a kátyúk javítására. Korábban volt olyan év, amikor kétmilliárd forintot fordítottak kátyújavításra.