<p>Kiborultak a gyászoló szülők a hír hallatán: Habár a férfi érvényes üzemorvosi engedéllyel vezetett, a meghalt gyerekek hozzátartozói nem értik, miért osztották be ilyen hosszú, fáradságos útra.</p>
Alkut akart kötni
Az alvászavar ténye egy egyeztető beszélgetés során, lényegében véletlenül derült ki.
– Körülbelül három héttel ezelőtt, a Szinyei Merse Gimnáziumban találkoztunk mi, szülők, a buszt és a sofőröket biztosító cég vezetőjével, Czakó Tiborral. Az apropó az volt, hogy a férfi akkor azt kérte, alkossunk perközösséget, és pereljük be együttesen az olasz autópálya-kezelőt, mert úgy gondolja, a korlát okozta a tragikus végeredményt – mondta kollégánknak a neve elhallgatását kérő jelenlévő.
Kezelték, de vezetett
A megbeszélés egy másik résztvevője, Szendrei Mónika, aki lányát, Esztert vesztette el, így folytatta:
– Ebbe azonban nem vagyunk hajlandók belemenni, mert más a véleményünk. Főleg miután ott, a helyszínen megjelent szülők és körülbelül hat-hét ügyvéd előtt elhangzott Czakó úr szájából, hogy a sofőrt korábban alvászavarral kezelték, és neki tudomása is volt erről. Ám mégis megkapta a vezetéshez szükséges orvosi papírokat. Kérdem én, még ha egészségileg rendben is volt a sofőr, munkaadója miért engedte őt ilyen hosszú útra, tudván, hogy mi a baja? Miért? – fakadt ki a Borsnak az édesanya, aki felháborítónak tartja, hogy a busztársaság vezetője még mindig nem írta alá a hozzájárulását ahhoz, hogy az olasz jogrendszer alapján állapítsák meg a családok kártérítését.
Kinek lenne jó ez?
Ahogyan azt megírtuk, utóbbival a családok jobban járnának, mert a magyar jogrendszer szerint 4-8 millió forintot kapnának, az olasz alapján viszont 50-120 milliót. Ám a megállapodás a fuvarozó cégre nézve kedvezőtlen lenne, mert a megállapított körülbelül 1,5 milliárdos keretösszeg fölötti károkat a kft.-nek kellene megfizetnie.
– A családtagjainkat nem hozza már vissza semmi. Életek mentek tönkre, vannak, akik nem tudnak azóta dolgozni, pénzt keresni. Több mint két hónap telt el a baleset óta, és még mindig nincsenek meg a felelősök. Szomorú és érthetetlen – sóhajtott Szendrei Mónika.
Az asszony ügyvédje, dr. Sipos Balázs Tihamér is jelen volt az említett találkozón. A Borsnak elmondta, ő is megtesz mindent azért, hogy a családok az olasz jogrendszer szerint kapjanak kártérítést.
Az alvási apnoe szindróma, azaz légzéskimaradás a leggyakoribb alvásfüggő légzészavar, amely a garat alvás alatti ismételt elzáródása következtében alakul ki.
Ha óránként öt-tíz alkalomnál többször észleljük a legalább tíz másodpercig tartó légzéskimaradásokat, már betegségről beszélhetünk. Tünetei lehetnek: a kialvatlanság, a napközbeni fokozott aluszékonyság és a koncentráció zavara.
– Felháborítónak tartom, hogy 4–6 millió forint közötti sérelemdíjjal kívánja a biztosító az okozott sérelmet kompenzálni. Ez egy tizenhárom éve uniós tagállam esetében méltánytalan – mondta el az ügyvéd. Czakó Tibor, a buszt üzemeltető társaság vezetője a Borsnak megerősítette: kezelés alatt állt a sofőr alvási apnoe szindróma miatt (lásd keretes írásunk).
– Szakorvosi és üzemorvosi engedélye is volt, jól érezte magát. Volt egy készüléke, amit magával kellett vinnie. Mindenkinek kell ilyen, akinél ilyen betegséget diagnosztizálnak. Ez a készülék segít az éjszakai szabályos légzésben, hogy kipihent legyen – mondta a buszos cég vezetője.