<p>2019-ben egyre több és egyre nehezebb szerep hárul a nőkre, így érzi ezt Udvaros Dorottya is. A művésznő nem tartja magát úttörőnek, de azzal egyetért, hogy pályája során neki is számtalan áldozatot kellett hoznia.</p>
Szenvedélyes szerepben látható a közelmúltban Udvaros Dorottya a Nemzeti Színház színpadán. A Kossuth- és Jászai Mari-díjas színésznő Csehov Meggyeskert című darabjában egy földbirtokos asszonyt alakít, aki élete súlyos megpróbáltatásai ellenére is képes a szeretetre, az odaadásra és az adakozásra.
– Egy picit általánosítva Ljubov Andrejavna egy orosz nőtípust testesít meg. Nagyon gondoskodó, tele érzelmekkel, megengedő és megbocsátó. Amikor orosz rendezővel dolgoztam – ez többször is elôfordult a pályám során –, magam is tapasztaltam, hogy az oroszok sokkal érzelmesebbek, mint a magyarok. A szeretetre én is ugyanúgy vágyom, mint Ranyevszkaja, a szerelem is egy ilyen érzés számomra, kortalan. Az okos nő maga választ férfit, miközben hagyja, hogy a férfi válassza ki, szerintem ez így van rendjén – mondta Udvaros Dorottya a Vasárnapi Borsnak, s nagyon üdvözítőnek találja, hogy 2019-ben egyre fontosabb tisztségeket töltenek be a nők.
– Egyre több és komolyabb feladat hárul a nőkre. Nagyon jónak tartom, ha egy országban nők is betöltenek vezetô pozíciókat, egy női látásmód sokszor talán jobb is, hiszen mi anyaként, feleségként talán árnyaltabban látunk dolgokat – hangsúlyozta a művésznő.
Udvaros Dorottya évtizedek óta sikert sikerre halmoz a színpadon, miközben boldog édesanyja 33 éves fiának, Máténak. Ahogy a darabban, a színésznő életével kapcsolatban is felmerül a kérdés: vajon kellett-e kompromisszumokat kötnie a siker érdekében?
– Miután megszültem a fiamat, egy évig nem dolgoztam, visszautasítottam filmszerepet, színházi felkérést. Akkor nekem az volt a fontos, hogy anya legyek. Nem biztos, hogy a legjobb döntés volt szakmailag, de akkor így éreztem helyesnek. Amikor az ember anyává válik, akkor nagy kérdőjelek vannak benne: csinálom-e ugyanazzal a szenvedéllyel a szakmámat, mint előtte. Nem gondoltam, hogy a megoldás az lett volna, hogy otthagyom a színházat. Azt a feladatot kaptam a sorstól, hogy színész legyek. Sokszor éreztem úgy, nincs szabad estém, nem tudtam mesélni a fiamnak, legtöbbször mire hazaértem, már aludt. Sok vívódást okozott, hogy vajon a fiammal szemben mi lett volna a jó megoldás.
A Meggyeskert egyik legfőbb kérdése az emberség elértéktelenedése és pénzre váltása, ami nemcsak a huszadik században volt fontos kérdés, hanem manapság is.
– Csehov művei örök érvényű dolgokat fogalmaznak meg. Vágyunk valami jóra és szépre, de ugyanakkor nem teszünk érte, mert az már fárasztó. A boldogság nincs ingyen, azért meg kell dolgozni.