Fél éve, február 3-án hajnalban állt le a Malév. Bár a kormány azóta többször is kijelentette: szükség van magyar légitársaságra, egyelőre nem tudni, lesz-e még valaha nemzeti flotta Magyarországon.
Egy kifizetetlen számla. Ez tette be a kaput végleg a Malévnak február 3-án. Bár az utolsó hónapokban állítólag már nyereséget termelt, nem tudta ledolgozni harmincmillió euró körüli adósságát. Az utolsó szöget az Európai Bizottság (EB) döntése ütötte be a koporsóba. Az EB ugyanis megállapította, hogy 2007 és 2010 között szabálytalanul kapott a magyar államtól százmilliárd forintnyi támogatást. Ezt vissza kellett volna fizetni, amire a vállalat már nem volt képes.
A leállás után azonnal beindultak a találgatások, hogy mikor indulhat újra magyar légitársaság a Malév romjain. – Ha meg tudunk szabadulni a csontvázként örökölt terhektől, lehet még magyar nemzeti légitársaság – mondta akkor Orbán Viktor. Konkrét lépés azonban azóta sem történt.
A dolgot nehezíti ugyanis a százmilliárdos tartozás. Ha jog-utódlás történne az új társaság és a Malév között, akkor azonnal ki kellene fizetni az adósságokat, így például az államnak járó százmilliárdot is. Óriási hátrány lenne ez egy frissen alakuló vállalatnak. Megkérdeztük a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot, hogy lesz-e valaha nemzeti légitársaság.
– A Malév leállásához vezető okok ismeretében kétségtelen, hogy egy új légitársaságot kizárólag piacképes, pénzügyi szempontból fenntartható üzleti modell mentén érdemes létrehozni. Az Európai Unió kívánalmai szerint nem lehet jogfolytonosság a Malév Zrt. és az új társaság között. Az új vállalatnak a magyar állam nem lehet meghatározó tulajdonosa, és nem adhat semmilyen közvetlen vagy közvetett, versenyt torzító támogatást sem.
Így egy tőkeerős szakmai befektető bevonása mindenképpen elengedhetetlen – írta a minisztérium, amelynek vezetői több befektetővel, befektetői csoporttal tárgyalnak a közeljövőben. Hogy pontosan kikkel, azt nem tudni, mint ahogy azt sem, hogy mennyibe kerülne az új társaság létrehozása. Az biztos, hogy több tízmilliárd forintról lenne szó, ami nem áll rendelkezésére. Ráadásul megfelelő partnert a jelenlegi gazdasági helyzetben nem egyszerű találni. A minisztérium ennek ellenére bízik az új vállalatban.
– Sajnálatos módon Európában korábban számos nemzeti légitársaság jutott csődbe, és jelenleg is több nehéz helyzetben lévő társaság van. A szaktárca a nehézségek és hátráltató körülmények ellenére sem tartja esélytelennek egy új, budapesti székhelyű légitársaság létrehozását. Egy Budapest központtal, kiterjedt hálózattal rendelkező erős, versenyképes nemzeti hálózati légitársaság működése kiemelkedő nemzetgazdasági érdek – közölte a minisztérium.