Abban nincs vita a szakemberek és az utakon közlekedők között, hogy változtatásra szorul a hazai KRESZ. Arról viszont erősen megoszlanak a vélemények, milyen új szabályok kellenek.
Tegyék kötelezővé a cipzárelvet az útszűkületeknél! Töröljék el avagy éppen szállítsák le a sebességhatárokat! Legyen villogó zöld jelzés az autósoknak is! Számoljon vissza a közlekedési lámpa! Rendszabályozzák meg a kerékpárosokat! Ilyen és ehhez hasonló javaslatok várhatók a most indult www.szerintem.kormany.hu portálon, ahol civilek mondhatják el, mit változtatnának meg a KRESZ-ben.
Egy országgyűlési képviselő civil munkacsoport felállítását kezdeményezte, ennek tagja lett lapunk munkatársa is. Hamarosan döntés születhet arról a javaslatukról, hogy útszűkületnél a cipzárelv alapján kelljen haladniuk a közlekedőknek, vagyis kötelezően egyszer a jobb oldali, egyszer a bal oldali autó hajthat be a közössé váló sávba. Így nem az udvariasság döntene arról, ki következik.
Korábban a Bors olvasóit is megkérdeztük, min változtatnának. Többen a megengedett maximális sebességet emelnék meg. A lapunknak nyilatkozó közlekedési szakember szerint ez már korábban is felmerült, ám annak idején lesöpörték az asztalról.
– Pedig nem önmagában a nagy sebesség, hanem a haladási tempó helytelen megválasztása vezet balesetekhez. De 7–8 évvel ezelőtt még nagyon vad ötletnek tartottuk, hogy az autópályákon eltöröljék a sebességkorlátozást, vagy engedjenek maximum 160 kilométeres tempót – mondja Pausz Ferenc. – Ugyancsak túl merész ötletnek tűnt, hogy engedélyezzenek egy minimális alkoholfogyasztást vezetés előtt. Ezt például azért nem támogattuk, mert a kutatások szerint már egészen kis mértékű alkoholfogyasztás is a látótér beszűküléséhez vezet, amit nem vesznek észre az autósok. Én változatlanul az alkoholmentes vezetés híve vagyok, még kerékpárosok esetében is. Ők a KRESZ szerint 0,5 ezrelékes határig fogyaszthatnak alkoholt, de kíváncsi vagyok, húsvétkor mennyi baleset lesz majd emiatt!
A közlekedési szakértő viszont november 1-jétôl április 1-jéig kötelezővé tenné a téli gumit, ahogyan ez Ausztriában van például. Ugyancsak megfontolásra érdemesnek tartja Pausz Ferenc a villogó zöld alkalmazását az autósok számára is, vagy a visszaszámlálót, amely azt mutatja, hány másodperc múlva vált a lámpa.
Ilyenek több nyugat-európai országban és néhány helyen Magyarországon is működnek, és gyorsítják a forgalmat, mert a vezető felkészül az indulásra.