Orosz rulettet játszik nap mint nap több ezer autós, aki fáradtan, kialvatlanul ül volán mögé. Bár pontos statisztika nincs, az összes személyi sérüléses baleset 4-5 százaléka amiatt történik, hogy a vezető elbóbiskol.
Riasztó felmérés jelent meg a napokban Amerikában: az autóvezetők 28 százaléka álmosan ül a kormányhoz. Emiatt tavaly 1,9 millió ember szenvedett balesetet a tengerentúli országban. Nincs ez másként nálunk sem.
Főleg most, év végén és újévkor, amikor mindenki fáradt és kialvatlan. Az ORFK-tól kapott tájékoztatás szerint idén január és november között 14 ezer 338 személyi sérüléssel járó baleset történt, ebből 404 a gépjárművezető elalvása miatt következett be.
– A frontális ütközések 15-20 százaléka is fáradtság, elalvás miatt történik – mondta a Borsnak Pausz Ferenc. A közlekedési szakértő szerint pontos statisztika nem készülhet, mert az esetek nagy részében soha nem derül ki, hogy a sofőr azért tért át a szemközti sávba, mert elaludt. Ilyenkor általában azt írják a jegyzőkönyvekbe: érthetetlen okból áttért a szemközti sávba.
– Gyakran előfordul úgynevezett mikroalvási szakasz is – folytatja a szakértő. – Ilyenkor a sofőr szeme nyitva van, de már nem érzékeli a körülötte történő dolgokat.
Az M3-as autópályán Gelejnél július 6-án árokba rohant egy ukrán mikrobusz, amelynek sofőrje elaludt. Két utas életét vesztette
Egy korábbi felmérés eredménye szerint a sofőrök csupán 43 százaléka szakítja meg az útját egy kis pihenővel, ha úgy érzi, hogy kezd lecsukódni a szeme. A többiek menet közben próbálkoznak különböző módszerekkel: lehúzzák az ablakot, kávét vagy energiaitalt isznak.
A közlekedéspszichológus szerint azonban mindez csak tüneti kezelés.
– Fáradtság esetén valóban hasznos, ha más jellegű igénybevételre kényszerítjük magunkat. Például ha addig zene szólt a rádióban, akkor keressünk beszélgetős műsort – tanácsolja Dulin Jenő. A legjobb azonban, ha a vezető megszakítja útját, és alszik legalább 10-15 percet, mozog, tornázik, felpezsdíti a vérkeringését. Az elalvás a szervezet védekező mechanizmusa az agy védelmében, ezért nehéz leküzdeni. A pihent és gyakorlott pilóta 600 kilométert is biztonságosan levezet, de mindenkinek ismernie kell a saját korlátait – tette hozzá Dulin.