Aktuális

Dühösek a vasutasok az új vizsgarendszerre

Balajti Péter

Létrehozva: 2013.12.18.

Már a közlekedést veszélyezteti, amit művelnek velünk! – Ezzel keresték meg lapunkat vasutasok a MÁV-nál bevezetett új vizsgáztatási rendszerre panaszkodva. Sokan megbuknak, őket az új vizsgáig felfüggesztik, helyettesítésük nagy terhet ró a többiekre.

Körbejártunk néhány vasútállomást, ott dolgozókkal beszélgetve, miután hírül vettük: nagy az elégedetlenség a MÁV-nál bevezetett új vizsgáztatási rendszer miatt. Korábban a cég maga bonyolította le a kétévente kötelező alkalmassági vizsgákat. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium rendelete azonban ezt módosította: ezentúl csak háromévente kell vizsgázni, de a Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. szervezésében. A vasutasokból ömlött a panasz:

– Olyan tételt kaptam, amit a vonaton szolgálatot teljesítőknek kell tudniuk, holott szolgálatban fel se tehetem a lábam a szerelvényre.
– Ha harmadjára sem sikerült volna, a negyedik vizsgadíját már nekem kellett volna fizetnem.
– Az itt dolgozók hetven százalékát megvágták a vizsgán.

– Még az egyetemen sem kell 75 százalékos eredmény ahhoz, hogy az ember átmenjen, mint itt.
– Három igen vastag könyvet kellett szó szerint bevágni.– Nálunk minden második dolgozó megbukott, volt, akinek csak harmadik nekifutásra sikerült átmennie. Akit meghúztak, azt felfüggesztették. Kénytelen volt szabadságra menni. Akinek meg sikerült a vizsgája, dolgozhatott helyette – panaszolta egy pályakarbantartó. De nem csak a beosztott dolgozók kínlódtak: a Bors úgy tudja, egy másik vasútállomás kilenc főrendelkezője közül hatot visszatapsoltak – sorolták a vasutasok, akik féltik állásukat, úgyhogy névvel, arccal nem akartak szerepelni.

– Sem a munkaadó, sem a munkavállaló nem készült fel erre a speciális vizsgára, ahol olyan témakörök is előkerülhetnek, amelyek nem tartoznak a dolgozó munkakörébe. A belső vizsgáztatásnál odafigyeltek erre, most nem. Rá­adá­sul a mostani vizsga komolyabb felkészítést igényel, ám ez nem történt meg – erősítette meg a vasutasok szavait Fridrich Imre, a VSZ-Start szakmai képviselet vezetője.

Hozzátette: a vezető jegyvizsgálók sorozatos bukása miatt a vonatok köz­leke­dése is veszélybe került. A Nyugati pályaudvaron is nagyon sok dolgozó bukott meg elsôre. – Fajsúlyozni kéne a számonkérést, és megelőzni azt a stresszes, létbizonytalansággal fenyegető helyzetet, amit az újfajta számonkérés előidézett – vélekedik.

– Ebben az évben december 1-ig a vizsgában érintett munkavállalók 96 százaléka sikeresen levizsgázott. Az új vizsgáztatási rendszer az üzemeltetésben fennakadásokat nem okoz – közölte megkeresésünkre a MÁV, hivatkozva a vizsgákat szabályozó rendeletre.

A vasutasok felvetették: talán anyagi érdekek miatt adták külsô cégnek a feladatot, hiszen egy-egy vizsga 10-20 ezer forintba is belekerül, ami a MÁV 30 ezres létszámával szorozva már szép pénz. Ráadásul minden bukás újabb vizsgával jár. Ám a vizsgáztatást kiemelkedôen közhasznú nonprofit cég végzi. Kíváncsiak lettünk volna a Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. véleményére, a vizsgakérdésekre és vizsgáztatókra is, ám lapzártánkig nem kaptunk tôlük választ.

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek