Bordás Kamilla 76 kilót fogyott öt hónap alatt a csodaszertől. A neten lévő hirdetéssel többek között az a probléma: sem Kamilla, sem a terméket istenítő kommentelők nem léteznek.
Bordás Kamilla, Vecsési Patrícia, Szükséges Mária, Mészáros Diána, Warthog Gergő. Valamennyien szenzációs fogyásról számolnak be, mellékelve az efféle hirdetéseknél megszokott „így nézett ki egykor és így most” fotókat is. Ám elég egy kevés utánajárás az interneten, s érdekes módon egy másik termék hirdetőjeként ugyanezek a nevek jelennek meg, teljesen más fényképekkel. A fogyasztószereket kínáló, általában külföldön bejegyzett cégek átlagosan 10 ezer forintért árulják csodapiruláikat, s a látványos eredmény mellett 100 százalékos pénz-visszafizetési garanciát ígérnek.
– Színtiszta átverés – sommáz Szilágyi Szabolcs online-marketing-szakember, a testepitek.hu oldal főszerkesztője. – Az a tapasztalatunk, hogy ezek a cégek párhuzamosan több országban hirdetnek, a sikertörténetüket előadó modellek nem léteznek, sőt a terméket mûködônek és mellékhatásoktól mentesnek beállító dietetikus szakértők is fiktív személyek. Az is jellemző, hogy ezek a készítmények nem bevizsgált szerek, és semmiféle fogyasztó hatásuk nincs. Mivel nincsenek bevizsgálva, az összetevőikről sem lehet sokat tudni, magyarán nem kizárható az egészségkárosító hatásuk sem – tette hozzá Szilágyi Szabolcs.
Kiss Anita, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) szóvivője közölte: sorra érkeznek hozzájuk panaszok a fogyókúrás italok és szerek miatt.
– Főleg azt kifogásolták, hogy a készítmények hirdetései megtévesztők. Hiába ígértek tíz-húsz kilós gyors fogyást, az eredmény elmaradt. Az uniós jogszabályok előírják, hogy a fogyókúrás szerek reklámjaiban nem tüntethető fel olyan adat, amely arra utal, hogy hány kiló adható le mennyi idő alatt a szerek alkalmazásával. Ha ezt megszegik, bírságot szabhat ki az NFH. A hatóság az adott termék betiltásával is büntethet – mondta a szóvivő.
– Az étrend-kiegészítőket és gyógyhatású készítményeket gyakran állítólagos orvosok, egészségügyi szakemberek ajánlásával reklámozzák. Vásárlás elôtt tanácsos kikérni a háziorvos, szakorvos véleményét.
– A reklámanyagok, a terméktájékoztatók és a honlapokon olvasható információk egyaránt magyar nyelvűek, sokszor a kapcsolattartásra is magyar telefonszámot adnak meg. Ez azonban nem jelenti feltétlenül azt, hogy magyar kereskedővel van dolgunk. Ilyen esetekben a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szervezetében működő Európai Fogyasztói Központ tud segíteni.
– A termékhez gyakran 30-60 napos pénz-visszafizetési garanciát is ígérnek, amely a telefonon, interneten, levélben megrendelt vagy a termékbemutatók során vásárolt termékekre kötelezően alkalmazandó 14 napos elállási időnél kedvezőbb, de jó, ha tudjuk, hogy az elállás gyakorlásához a megrendelt terméket a jogszabály szerint a fogyasztónak kell visszajuttatnia az eladóhoz, amennyiben a vállalkozás ezt nem biztosítja. Külföldi székhelyű eladónál ennek költsége pedig a termék árához képest jelentős – akár több is – lehet.