Vannak foglalkozások, amelyeknél régen mindenki természetesnek tartotta, hogy adjon borravalót. Napjainkban az idősebbek még tartják ezt a szokást, a fiatalabbak egyre kevésbé hálálkodnak.
Általánosan azt szoktuk mondani, hogy 10–15 százalékot illik adni, de ez nem kőbe vésett szabály. A borravaló mértéke helyzet-, szakma- és pénztárcafüggő – mondta dr. Bittó Renáta, a Protokollosok Országos Egyesületének alelnöke a Borsnak. A szakértőt, a szakmák képviselőit és az embereket kérdeztük, hogy összevessük az elméletet a valósággal.
Bittó Renáta: tíz százaléknál alacsonyabb borravaló a fodrásznál nem probléma, mert eleve drága a szolgáltatás. 4500 Ft-os számlánál, ha ötezerből nem kérünk vissza, az rendben van.
Mit tapasztal a fodrász?
Általában csak az árat fizetik ki, legfeljebb még tíz százalék pluszt.
Mit mond a vendég?
Felkerekítem egészre, de néha húsz százalék is lehet.
Bittó Renáta: ha van szervizdíj, az elég. Egyébként a tíz százalék az általános, de 7–800 forintos számlánál nem szokás egy ezresből visszakérni.
Mit tapasztal a pincér?
Külföldi vendég a szervizdíj felett nem ad, és hazai is csak ritkán. Egyébként 8–12 százalék az általános, de ha pultnál rendel a vendég, akkor nem, vagy csak minimálisat ad. Céges bulinál viszont a borravaló lehet százezer forint is.
Mit mond a vendég?
5–20 százalék között attól függően, hogy mekkora a számla. Minél nagyobb, annál kevesebb marad borravalóra.
Bittó Renáta: 10–15 százalék, de 3–400 forintos számlánál általában ötszázat fizetünk.
Mit tapasztal a felszolgáló?
Külföldi akkor ad, ha a magyar társasága felhívja rá a figyelmét. Hazainál a 10–20 százalék általában megvan, de diák 320-ra 340-et fizet.
Mit mond a vendég?
Kávézóba főleg jobb módúak járnak, 10–20 százalék a borravaló.
Bittó Renáta: A „jó” áralakítás és amiatt, hogy helybe hozzák, 2–300 Ft-ot is ráteszünk.
Mit tapasztal a futár?
Leggyakrabban felkerekítik az összeget. Vállalati rendelésnél előre kifizetik, és ha a recepción kell hagyni, akkor nulla a borravaló. Lakásnál sokszor a gyereket küldik ki fillérre kiszámított összeggel.
Mit mond a megrendelő?
Felkerekítem, vagy 10–15 százalékot adok.
Bittó Renáta: minimális borravaló is elfogadott, mert a taxis saját magának keres. Ha udvariasan kinyitja az ajtót, vagy segít a csomagot cipelni, 10–15 százalék elfogadott.
Mit tapasztal a taxis?
Rapszodikus, nagyobb összegnél kisebb százalék. Nagyon udvariasnak kell lenni a borravalóért.
Mit mond az utas?
Felkerekítek.
Bittó Renáta: munkaköri kötelessége, de ha a kutas tankol, egyéb dolgokban is segít, akkor 100–100 forintot mindegyikért szokás adni. Ha a kutasnak semmi feladat nem jut, miért kapna?
Mit tapasztal a kutas?
A nők nyolcvan százaléka ad, mert ők ritkán szolgálják ki magukat. A száz forint a plusz szolgáltatásokért reális. A jobb módúak ritkán adnak, elvárják a kiszolgálást.
Mit mond a vevő?
Ha helyettem tankol, legfeljebb öt százalék, de egyébként nulla.