Magyarország egyik legismertebb veteránmotor-gyűjtője a budapesti Maróti József. A szakkönyvkiadót is üzemeltető férfi csak magyar kétkerekűeket gyűjt.
Forrás: Bánkúti Sándor
Maróti József otthonában még a szekrények tetején is veterán motorok állnak.
– Már édesapám is motorkerékpárok szerelésével foglalkozott, így korán magamba szívtam a benzingőz illatát. Csak az volt a baj, hogy kiderült: allergiás vagyok az olajra – meséli a középkorú férfi, aki restaurátor szakmérnökként végzett az egyetemen.
– Időközben autószerelőmester lettem, magyar veterán motorok gyűjtésével csak tizenöt éve kezdtem foglalkozni. A feleségemmel huszonöt éve hoztunk létre egy autós-motoros szakkönyvkiadót, abból élünk, a motorgyűjtés csak hobbi – teszi hozzá József. A férfi az összes magyar gyártású csodából megszerzett legalább egy példányt. Van itt Berva, Panni, Mátra, BMG, Csepel, Pannónia, sőt Tünde motor is.
– Utóbbi különlegessége, hogy ennél alkalmaztak először dizájnert, vagyis formatervezőt. A motort 1958– 1961 között gyártották – mondja József, akinek a legrégebbi motorja egy 1927-es Méray, ám van szívtankos, 1931-es évjáratú Csepel motorja is. Ha akkoriban tartottak volna Valentin-napot Magyarországon, kitűnő ajándék lehetett volna hölgyeknek. József, aki egy veterán, oldtimervizsgás Csepel motorbiciklivel jár, nem tervezi, hogy hatalmasra duzzassza különleges járműgyűjteményét.
– Sokan eljönnek megnézni a motorjaimat, és boldog vagyok, hogy ilyen nagyszerű hobbit találtam magamnak – teszi hozzá mosolyogva József.