Ritka látványosságra lehet bukkanni Balatonboglár határában. Molnár Balázs portáján ugyanis kisebb traktorarzenál parkol, s nem is akármilyen.
– Favágással foglalkozom, és a kilencvenes évek végére elfogytak mellőlem az emberek, így gépesítésbe fogtam. 1999 végén vettem egy Dutra traktort, mivel összkerekes és univerzálisan használható. Amikor meglátták a környékbeli idősebb emberek, rögtön elkezdtek nosztalgiázni arról, milyen remek szerkezetek is voltak ezek – idézte fel Balázs, aki az elmúlt tizenhét évben további tizenhét, azóta üzemképessé tett masinát szerzett be. Ezekből jelenleg kettőt használ a mindennapokban. Két típus viszont még hiányzik a sorból.
– A Gödöllő 116-os dömpert, illetve a tolólapos D4K-B-t nagyon nehéz beszerezni – igazított el minket vendéglátónk, aki elképesztő mennyiségű energiát és pénzt fektetett eddig is a szenvedélyébe. Ugyanakkor nem felejtette el megjegyezni: nagyon sok segítséget is kapott látogatóktól, valamint a somogyi és a zalai veteránklubtól, illetve a Komáromi Dutra Klubtól. És persze a családja is végtelenül türelmes vele, mindamellett büszke is rá.
A legnagyobb Dutra-gyűjtemény egyébként Svédországban van. A skandináv „kolléga” már járt is Bogláron megcsodálni Balázs járműveit. Balázs kedvenc gépe az 1960-as, tűzpiros D4K-A, ami használhatatlan roncsból született újjá. Ráadásul a gyönyörű Dutra az országban az első, amely oldtimer-rendszámot kapott.
– Kilencvenhárom százalékban eredetiek az alkatrészei. Több díjat is nyertem már vele veterántalálkozókon, s az utakon is gyakran megállítanak, hogy lefotózzák. Aki igényli, esküvőkre, születésnapokra is kibérelheti a masinát – büszkélkedett Balázs. A férfi reméli: tavaszra megnyithatja a Dutra-múzeumot, s reméli, hogy a D4K-A-hoz hasonlóan a többi traktort és dömpert is fel tudja majd újítani.