<p>Van, aki csendben szentségel, más hangosan káromkodik az öklét rázva, a többség némán tűr. Ezek a reakciók a postaládákba bedobált szóróanyagokra, amelyeknek az egy háztartásra jutó mennyisége az elmúlt öt évben a duplájára nőtt. A környezetvédelmi szempontból is aggályos, kéretlen papírreklámok ellen egyelőre kevés sikerrel lehet felvenni a harcot.</p>
Forrás: Vadnai Szabolcs
A Reflex Egyesület felmérése szerint az egy háztartásba eljuttatott szemétposta mennyisége immár 26 kiló évente. Döbbenetes, hogy Magyarországon mintegy két és fél milliárd (!) darab szóróanyagot dobnak be a postaládákba, ami több mint hatvanezer tonna papírt jelent. És bár sokan kiteszik a levélszekrényükre, sőt egy-egy társasházi közösség a bejárati ajtóra a feliratot, hogy nem kér a reklámújságokból, a szórólapokból és egyéb marketingpapírosokból, ennek nem sok foganatja van.
Sós István egy budapesti társasházban él, és nagyon zavarja a sok szemét: – Nem elég, hogy a postaládám minden estére tele van olyan szóróanyagokkal, amikre semmi szükségem, az interneten is csak úgy ömlik a kéretlen reklámküldemény – mérgelődik.
Barta Judit, aki szintén egy fővárosi társasház lakója, nem tudja, mit lehetne tenni a jelenség ellen: – Mindennap egy postaládányi papírt dobok ki, rendkívül bosszantó – erősíti meg.
– Ez a hatvanezer tonna papír nagyjából 120-180 ezer tonna fából készül el – mondta a Bors érdeklődésére Merza Péter, a Humusz Szövetség oktatási programvezetője. – Erdészeti szakemberek szerint ez nagyjából 26 ezer nagy bükkfa halálát jelenti. A Humusz egyébként az emberek szemléletét szeretné formálni, és a megelőzésre hívja fel a figyelmet. Arra, hogy a reklám mint fogyasztásra ösztönző marketingfogás egy környezettudatos vásárló számára egyáltalán nem követendő példa.