Árérzékenység ide, szolgáltatások sora oda, a Bors villámfelmérése szerint a tévénézők számára a kedvenc tévécsatornáik a legfontosabbak. Tíz válaszadóból kilenc szolgáltatót váltana, ha kedvenc tévéadója kikerülne a műsorkínálatból. A szavazók közel fele kivárná a hűségidőt, bő egyharmaduk pedig azonnal felmondaná a szerződését.
Plusz és mínusz
Sokaknál kiverte a biztosítékot, hogy a Telekom kínálatából 2017-re kikerül a Fox és a National Geographic Channel, mert az azokat képviselő társasággal nem sikerült a szolgáltatónak megegyeznie. Ráadásul dupla pofon az ügyfeleknek, hogy a DTV News szerint a Walking Dead című sikersorozatot sugárzó adó jövőre HD minőségben is elérhetővé válik a kábeltévés konkurenciánál. A magenta színben utazó szolgáltató új csatornákkal és csomagbővítéssel igyekszik ügyfelei kedvében járni. A MindigTV nemrég büszkén jelentette be, hogy novembertől náluk is elérhető az angol bajnokságot közvetítő Spíler TV, más kérdés, hogy nem a Digi Sport csatornák mellé, hanem helyettük. Kérdés persze, hogy a nézők elégedettek a változásokkal vagy sem.
Köt a szerződés?
Számos kábeltévé-szolgáltatót megkerestünk, hogy megtudjuk, elég indok-e a kedvenc csatorna száműzése a határozott idejű szerződés felbontásához. A Telekom egyáltalán nem reagált, a MindigTV beígért visszahívására hiába vártunk. Ugyanakkor reagált a UPC és a DIGI is. Előbbi azt írta, a hatályos jogi szabályozással összhangban az Általános Szerződési Feltételeikben meghatározhatnak egy hó végi vagy év végi dátumot, ameddig a csatornakiosztást garantálják. Mivel a csatornakiosztás megváltoztatása egyoldalú módosításnak számít, így a hűséggel rendelkező előfizető csak akkor mondhatja fel a szerződését, ha az a kapott kedvezményeket érinti, például a módosítás miatt többet kell fizetnie a szolgáltatásért. Hozzátették: tudomásuk szerint ez utóbbi feltétel tekintetében a hazai szolgáltatók gyakorlata nem egységes, vannak, akik a hűségidő lejárta előtt nem, vagy csak nagyon magas kompenzációs díj fejében engedik kilépni ügyfeleiket a szerződésből, mások könnyebben engedik el azt az előfizetőt, aki váltani akar. Utóbbi kategóriába tartozik a DIGI – derül ki a cég visszajelzéséből, mely hangsúlyozza: nem céljuk az előfizetők röghöz kötése, ezért semmilyen kára nem keletkezhet egy előfizetőnek abból, ha felbontja velük a szerződését.
Mit mond a hatóság?
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság állásfoglalása szerint ha egy műsorterjesztő csatornakínálatából egy vagy több adó kikerül, akkor a szolgáltató az ezt követő naptól kizárólag a kínált csatornák számához képest igénybe vehető tévék számával arányos díjat számolhat fel. Ez alól kivételt jelent például, ha az adott csatorna vagy az azt képviselő cég és a szolgáltató közötti szerződés megszűnt.