Több mint hatvan repülőteret érint világ körüli útján Keszy-Harmath Zoltán és felesége, egyben navigátora, Ágnes. Egy magyar gyártású Apollo Fox repülőgépet alakítottak át, hogy világrekordot állítsanak fel, ezt az utat ugyanis még sem házaspár, sem magyar, sem magyar gép nem tette meg.
– Május elsején indulunk útnak, és már kilenc másik pilóta is bejelentkezett, hogy egy darabig elkísér minket – újságolta izgatottan Zoltán. – Hatvankét repülőtéren állunk meg. Úgy tervezzük, eleinte „sportos” sebességgel haladunk, aztán a közepe fele már lassítunk, így például Amerikában már két napot is el tudunk tölteni. Fontos a feszített tempó, ugyanis szeptember közepére tervezzük a hazatérést, és nem szeretnénk megcsúszni – elsősorban a fagyok miatt. Grönland és Izland közt például 712 kilométer van, azon a szakaszon különösen szeretnénk elkerülni a rossz időt.
Az ember amúgy el sem tudja képzelni, mi mindent kell egy ilyen úthoz megszervezni, de a házaspárnak ebben is hatalmas sikerélménye van.
– Sok helyen elengedték a leszállási illetéket. Több olyan szakaszra is kaptunk repülési engedélyt, amire hobbipilóták nem szoktak. Például berepülhetünk a Grand Canyon mélyébe, illetve a Niagara-vízesés gyűrűjébe is – sorolja a férj.
Az Apollo Foxra pedig direkt esett a választásuk, fontosnak tartották, hogy minden szempontból magyar siker legyen a körút. (Az ultrakönnyű sportrepülőgépet tizenhat esztendeje gyártják Egerben, évente körülbelül egy tucatot.) Az üzemanyagtartályt és a motort is úgy alakították át, hogy helyt álljon az extrém hosszú út alatt. És mindeközben már a következő kaland ötlete is megvan:
– Beugrott, hogy milyen jó lenne egy kisebb konvojjal Afrikába repülni, és a kontinensen több országot bejárni. Ez csak egy gondolat, aztán majd meglátjuk, mi lesz belőle – búcsúzott Keszy-Harmath Zoltán.