<p>Az üzemanyagok után beszedett jövedéki adónak mindössze a tizedét költi idén útfelújításra az állam. Bár az áfánk világrekord, de nálunk sokkal jobban adóztatják a benzint, mint Európa nagy részén.</p>
A szomszédoknál olcsóbb
Honfitársaink egyik örök bosszúsága Magyarországon, hogy a szomszédos országokhoz képest irreálisan magasnak érezzük a hazai üzemanyagárakat. A közvélekedés szerint a kutakon vásárolható benzin és gázolaj literenkénti ára az adók miatt magas. Ráadásul ezért cserébe semmit, vagy alig kap vissza valamit a fogyasztó, például a közutak fejlesztésével.
Kertes:
Autóval indul nyaralni? Ezekre a benzinárakra számítson a környező országokban.
Ausztria: 343 forint/liter
Szlovénia: 387 forint/liter
Horvátország: 372 forint/liter
Szerbia: 365 forint/liter
Románia: 301 forint/liter
Ukrajna: 274 forint/liter
Szlovákia: 313 forint/liter
Forrás: holtankoljak.hu
Új utak épülnek
Utóbbi nem teljesen igaz: a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium lapunk kérdéseire közölte, a tárca 2016-2020 között összesen 400 milliárd forintot biztosít az állami közútkezelőnek üzemeltetésre, fenntartásra. Ez szinte kizárólag az állami költségvetésből, azaz adóbevételekből származik, kisebb részben európai uniós forrásokból. Útfelújításra idén 60, jövőre 40 milliárd forintot fordítanak, 850 kilométernyi útszakaszt megújítva.
Százmilliárdokról van szó
Ehhez képest egy liter benzin jövedéki adója idén április 1-je óta 120 forint, a gázolaj esetében 110,35 forint. A költségvetés idén 638,3 milliárd forintot tervez beszedni az üzemanyagok jövedéki adójából, vagyis több mint tízszer annyit, mint amit útfelújításra fordítanak. Ráadásul egy tavalyi jogszabály szerint ha a világpiaci kőolajár hordónkénti ára tartósan 50 dollár alá csökken (jelenleg 45 dollár az irányadó Brent típus), akkor a benzin adója 125, a gázolajé 120,35 forintra nő. A NAV azonban múlt csütörtökön bejelentette, júliustól nem emelik az adót.
A benzinárban megjelenő, világrekord nagyságú, 27 százalékos áfából még újabb százmilliárdokat nyer a kormány. A törvény azonban nem kötelezi a kabinetet, hogy az adóbevételeket bármilyen mértékben az autósok érdekében használja fel.
ÁFA: 21 százalék (bruttó értékből visszaszámítva), 70 forint
Jövedéki adó: 36 százalék, 120 forint
Kőolaj-készletezési díj: 1 százalék, 3 forint
Kiskereskedelmi árrés: 4 százalék, 13 forint
Nagykereskedelmi árrés: 5 százalék, 17 forint
Termelői ár: 33 százalék, 110 forint
Az uniós országok átlagához képest az egyik legalacsonyabb a magyar jövedéki adó az üzemanyagon – mondta lapunknak Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára. A szakértő szerint viszont az áfával együtt, a teljes adótartalmat nézve már a középmezőnyben vagyunk. A környező országokat tekintve alapvetően kiegyenlítettek az üzemanyagárak, de vásárlóerő tekintetében nyilvánvaló, hogy Ausztriában és Szlovéniában egy átlagfizetésből jóval több benzint lehet vásárolni.
Grád Ottó szerint rövid távon azt mutatják az előrejelzések, hogy a jelenlegi alacsony olajár stabilizálódik vagy tovább csökken. Hosszabb távon azonban, évek tekintetében bármilyen világpiaci, világpolitikai esemény, katasztrófa vagy háborús konfliktus is növelheti az árat.