Aktuális

Többszörösét kellett fizetni a koncertjegyért

Bors

Létrehozva: 2017.09.19.

Átverés vagy ügyeskedés?

Egy felháborodott olvasónk fordult hozzánk az alábbi történettel. Koncertjegyet szeretett volna vásárolni az interneten keresztül, egy magyar előadó itthon megrendezett koncertjére, melynek ára darabonként 4900 forintra volt meghirdetve, de mire a fizetésre került sor, a két jegy végösszege 21 436 forintra jött ki. Kiderült: a cég, amely a jegyet árulta, nem Magyarországon van bejegyezve.

Megkerestük a Fogyasztóvédelmi Hatóság sajtófőnökét, hogy fordulhat ilyesmi elő? Kérdésünkre Kiss Anita sajtófőnök az alábbi választ adta: 

A weboldalt üzemeltető svájci székhelyű vállalkozással szembeni fogyasztói panaszok már több esetben érkeztek a fogyasztóvédelmi hatósághoz. Fontos kiemelni, hogy az érintett svájci vállalkozás az Általános Szerződési Feltételek szerint csak közvetítő szolgáltatást nyújt, amely által lehetővé teszi a magánszemélyek közötti jegyek adásvételét. Azaz a jegyüket értékesíteni kívánó személyek meghirdethetik a weboldalon az eladó jegyeiket, és ezeket a je­gyeket tudják az érdeklődők megvásárolni. Ez azt is jelenti, hogy az eladók a jegyek tényleges névértékénél magasabb áron is meghirdethetik eladó jegyeiket. Ez alapján a Viagogo nem az adott rendezvény, koncert hivatalos viszonteladójaként végzi tevékenységét, és az Általános Szerződési Feltételek szerint nem vállal felelősséget és garanciát az eladó magánszemély és a vevő közötti problémákért, kivéve azt az esetet, amikor a vásárló nem kapja meg a jegyet vagy érvénytelen jegyet kap, és nem tud részt venni a rendezvényen. 

Mindazonáltal a közvetítő cég köteles a vásárló által fizetendő tényleges összeget a vásárlási folyamat végéig egyértelműen feltüntetni. 

Az NFM (Nemzeti Fejlesztési Minisztérium) szervezeti egységeként működő Európai Fogyasztói Központ a korábban beérkezett hasonló panaszok miatt az említett oldalon a jegyfoglalás egyes lépéseit több esetben áttekintette és megállapította, hogy a jegy kiválasztása, majd a személyes adatok megadása után a weboldal bal felső részében a jegyár mellett az oldalon a fizetendő kezelési költség összege is feltüntetésre kerül. A szállítási mód kiválasztását követően, de még a banki adatok megadása előtt a bal oldalon valamennyi járulékos költséget kiírják: ez a jegyár, a kezelési költség, az áfa és a foglalási díj. Tapasztalataink szerint tehát a jegyvásárlók még a foglalás véglegesítése, azaz a fizetés előtt kapnak tájékoztatást a fizetendő végső árról, és annak összetételéről.

Amennyiben a vásárló valamilyen módon tudja igazolni – például a foglalási folyamat során végzett képernyőmentésekkel – , hogy a foglalási folyamat során alacsonyabb összegű fizetendő végső ár volt feltüntetve, mint a ténylegesen kifizetett, illetve levont összeg, javasolt a svájci vállalkozással felvenni a kapcsolatot a körülmények tisztázása és a panasz közvetlen rendezésének megkísérlése érdekében.

Mivel a fentiekben bemutatottak alapján a cég közvetítő szolgáltatást nyújt, az egyéb díjak felszámításának nincs akadálya, azonban annak végső összegéről a megrendelés véglegesítése előtt egyértelműen tájékoztatni kell a vásárlót. Amennyiben nem jelzik előre a pluszköltséget, az jogsértőnek tekinthető, és a jogosulatlanul levont többletdíj visszafizetését követelheti a vásárló a cégtől.

Mivel a cég svájci székhellyel rendelkezik, a svájci fogyasztóvédelmi ható­ságnál lehet bejelentést tenni (Federal Consumer Affairs Bureau, Effingerstrasse 2, CH-3003 Bern, Svájc Web: https://www.konsum.admin.ch/bfk/de/home.html). Mivel Svájc nem uniós tagállam, az Európai Unió területén rendelkezésre álló vitarendezési lehetőségek (online vitarendezés, Európai Fogyasztói Központ, fogyasztóvédelmi hatóságok együttműködése) nem állnak rendelkezésre. Ha a vásárló bankkártyával fizette a jegyet, célszerű a számlavezető banknál érdeklődni, hogy van-e lehetőség a vásárló álláspontja szerint jogszerűtlenül levont többletköltség visszatérítésére.

– Úgy gondolom, a kezelési költség plusz a foglalási díj önmagában is pofátlanul  magas, de kétségtelen, erről még a fizetés előtt tájékoztatva lettem – dohog a pórul járt jegyvásárló. – Az viszont csak a fizetés után derült ki, amikor megérkeztek a jegyek, hogy a 8233 forintos belépő a valóságban 4900 forintos, ami szerintem már mindenképpen tisztességtelen. Nyilván    abban bíznak, és a jelek szerint joggal, hogy más is olyan lusta, mint én, és nem fektet energiát abba, hogy visszaszerezze a pénzét.

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek