Idén novemberben 17-én és 24-én az Amerikából indult, fekete péntek elnevezésű eseményhez csatlakozó üzletek hatalmas kedvezményekkel kecsegtetnek. Németh Gergely gazdaságpszichológus lapunknak elmondta, milyen hatást váltanak ki az ilyen az akciók.
A fogyasztói társadalomban eljutottunk odáig, hogy már nem is a termék a fontos, hanem a vásárlás ránk gyakorolt hatása. Ha elromlik egy műszaki cikkünk, nem a javíttatását tartjuk szem előtt, hanem inkább újat vásárolunk, amellyel boldoggá tesszük magunkat.
Akciók és kuponok
A kedvezményt hirdető táblák és kuponok láttán azt érezzük, hogy ez biztosan jó lesz nekünk, megéri betérni és vásárolni. Sokan azonban nem gondolnak bele, hogy egy egész napos vásárlás és tolongás mennyi időt vesz el tőlük, emellett ha az útiköltséget és az egyéb kiadásokat is beleszámoljuk, akkor könnyen lehet, hogy ugyanannyira jövünk ki a végén, mintha egy átlagos napon vásárolunk.
Szezon után
Hazánkban nem túl felkapott dolog, vannak azonban, akik inkább a szezon után vásárolnak, mivel ilyenkor az üzletek sokkal olcsóbban adják a termékeket. Hátránya: már nem biztos, hogy megkapjuk, amit kinéztünk.
Gondolkodjunk, mielőtt vásárolunk!
Érdemes számba vennünk, hogy biztosan szeretnénk-e azt a terméket, és valóban szükségünk van-e rá, vagy csak a kedvezményes ár miatt nyitjuk ki a pénztárcánkat. Bár az üzleteknek pont az a céljuk, hogy eszetlenül, vagy inkább érzelmi alapon költsük a pénzt, de ez hosszú távon biztosan nem tesz jót a költségvetésünknek. Azt gondoljuk végig, hogy valóban akkora örömöt okoz-e majd nekünk a kiválasztott termék még két hét múlva is, mint az, amit jelenleg használunk.
Önmagunk kielégítése
Sok esetben a vásárlás egyfajta kényszeres tevékenység, amellyel valamit pótolni szeretnénk. A vásárlás utáni vágy hasonló a túlzott csokoládéevéshez, ugyanis mindkettő egyfajta pótcselekvésként működik, amely segít enyhíteni a frusztrációnkat. Ez lehet a szeretet vagy a figyelem hiánya, de lelki problémákra is visszavezethető a túl sok pénzköltés. Ilyenkor az ember azt érezheti, ha más nem foglalkozik vele, akkor majd ő megadja magának a figyelmet és a szeretetet új ruhákkal vagy más holmikkal.
Biztos akciós?
Hasonlóan minden nagy ünnephez, eseményhez a fekete péntekre is készülnek a boltok. A vásárlási lázzal járó ünnepek előtt a legkelendőbb termékek árát felemelik, így még nagyobb lesz a cégek haszna. A leárazásokkal csábító napok előtt azonban érdemes megnézni, hogy az üzletek milyen áron adják a különböző termékeket, hiszen korántsem biztos, hogy akkora az árleszállítás, mint amekkorának mondják. Emellett jó, ha más boltok ajánlataival is összehasonlítjuk a termékek árát, mivel lehet, hogy a kiválasztottnál jóval kedvezőbb árat is találunk.