<p>November 6-án, hétfőn zárják le a 3-as metróvonal északi – Újpest-központ és a Lehel tér közötti – szakaszát, az érintett hat állomás felújítása várhatóan egy évig tart - közölte Tarlós István főpolgármester csütörtökön Budapesten.</p>
A projektindító rendezvényen Tarlós István elmondta: az északi szakasz felújítása mellett elkezdődik a teljes alagút korszerűsítése, amely várhatóan 2020 végéig tarthat. A felújítás ideje alatt a metró hétköznap este fél kilencig csak Kőbánya-Kispest és a Lehel tér között közlekedik, esténként és hétvégenként a teljes vonalon pótlóbuszok szállítják majd az utasokat.
Az északi szakaszon megújul az Újpest-központ, az Újpest-városkapu, a Gyöngyösi utca, a Forgách utca, az Árpád híd és a Dózsa György út metróállomás. Mint mondta, a 3-as metróvonal felújítása a főváros legjelentősebb közlekedési projektje, de országos szinten is kiemelkedő beruházás. A 3-as metró Magyarország legnagyobb forgalmát lebonyolító vasúti rendszere: munkanapokon körülbelül 520-540 ezer utast szállít, többet, mint a teljes országos vasúti hálózat.
Tarlós István kijelentette, a metró felújítását nem lehet „észrevétlenül” lebonyolítani: az adott szakaszon és "hatásterében közlekedési fennakadásokra lehet számítani".
„Ha semmilyen nehézséggel nem kellene megküzdeni, és nem okozna semmi kényelmetlenséget ez az építési munka az utazóközönség számára, az nem kevesebbet bizonyítana, mint hogy a 3-as metró teljesen felesleges” – fogalmazott a főpolgármester.
Az északi szakaszon a felújítás ideje alatt kizárólag csak a legkorszerűbb alacsonypadlós csuklós buszok közlekednek majd. A metrópótlás ideje alatt a megszokottnál 90-nel több busz közlekedik majd a fővárosban, ezek közül mintegy 60 a metrópótló vonalon jár majd – közölte Tarlós István. Elmondta, a pótlóbuszok a rendelkezésre álló kapacitás maximális kihasználásával csúcsidőben átlagosan 45 másodpercenként indulnak majd. „Csacsiságnak” nevezte több buszt követelni, azt mondta: hiába lenne több pótlóbusz, 45 másodpercnél kevesebb idő alatt fizikailag nem működne a lebonyolítás.
Közölte, a metró maximális kapacitással óránként akár negyvenezer utast is tud szállítani, busszal – „a fizikai határok feszegetése mellett" – ennek a körülbelül hatvan-hetven százalékát lehet kiváltani. További húsz százalékot a BKV különböző villamosvonalakkal válthat ki, a maradék 10-20 százalék alternatív elkerülő útvonalak segítéségével bonyolítható le.
A 3-as metró felújítandó szerelvényeiről szólva a főpolgármester elmondta: mostanáig 17 felújított szerelvény érkezett vissza, ezek közül 15 napi rendszerességgel részt vesz az utasforgalom lebonyolításában. A 18. felújított szerelvény várhatóan csütörtökön, a 19. november 9-én érkezhet meg Magyarországra.
Tarlós István kitért arra is, hogy sokszor példaként hozzák fel a 2-es metró felújítását, de az "műszakilag csonka felújítás volt", öt évig tartott, csak nyáron dolgoztak, és a 2-es metróvonal majdnem csak fele olyan hosszú, mint a 3-as. A szerelvényeket nem is biztosították, azokat a 2010 után városvezetésnek kellett a rossz szerződéseket korrigálva biztosítani.