<p>Egy autóbaleset miatt kerekesszékbe kényszerült férfi szerint sokat javult a helyzet Budapesten, de így sem sokkal jobb, mint Afrikában. </p>
Havonta legalább ötvenezer forintot kell elköltenie azért, mert a budapesti tömegközlekedés nincs megfelelően akadálymentesítve – fakadt ki a Facebookon a 15 éve kerekesszékkel közlekedő Bovier György. A motivációs tréner, aki 17 esztendősen bénult le, azt írja: a helyzet sokat javult az utóbbi másfél évtizedben, de még mindig nem annyit, mint amekkora szükség lenne az akadálymentesített megállókra és járművekre.
Ne gondoljuk, hogy ez csak a mozgássérültek problémája: „Van gyereked? Cipeltél már fel babakocsit a buszra, amin nem volt rámpa, vagy le a metrólejáróba, ahová csak lépcső vezet, esetleg toltad már át egy forgalmas útkereszteződésen, ahol 20-30 centis padka várt a járdaszegélynél emelkedő helyett?” – teszi fel a rengeteg budapestit érintő kérdést Bovier György.
Amennyiben egyetértesz a gondolataimmal, örömmel veszem és köszönöm, ha megosztod. Mennyire idegesít titeket, ha nem...
Közzétette: Bovier György - Egyszer fent, egyszer még feljebb â 2017. december 16.
A férfi 2002-ben egy autóbalesetben bénult le. Sokáig tartott, amíg megértette, hogy soha többé nem fog tudni járni. Ma már meg sem kísérli, hogy esetleg metróval utazzon, mert a fővárosi tömegközlekedés zsákbamacska.
– Volt, hogy a barátaim segítettek feljutni a Blaha Lujza téri metróból. Ezt azonban nem lehet mindig megcsinálni, hiszen reggel a munkába menet általában nincsenek ott a haverok, hogy együtt leküzdhessük azt a 35 lépcsőfokot – mondta a Borsnak. Hozzátette: ő megoldja, mert speciális autóval jár, de ezt nem teheti meg minden mozgássérült, idős és anyuka, mert drága.
– Annak, aki nem vezet, de el akar jutni A-ból B-be, külön számolgatnia kell: melyik megálló akadálymentesített, melyik nem. Sajnos azt kell mondjam, Afrikában sem sokkal rosszabb a helyzet, mint Budapesten – állította a motivációs tréner, aki a Budapest–Bamako rali első kerekesszékes versenyzője volt. – Vegyük az Örs vezér terét! A megállóba úgy lehet eljutni kerekesszékkel, hogy az ember felmegy az aluljáróból a plázába, majd kimegy, és megpróbál átjutni a forgalmas zebrán – szemléltette egy példával a megpróbáltatásokat.
A Budapesti Közlekedési Központ honlapja szerint jelenleg a buszok több mint fele alacsony padlós, a vonalak 97 százaléka részlegesen vagy teljesen akadálymentes. Ez azt jelenti, hogy minden buszmegállóban fel lehet szállni akadálymentes buszra, de a menetrendet böngészve ezek többsége ritkán jár.
A tervek szerint jövőre már csak korszerű, alacsony padlós járművek közlekednek. A 3-as metró vonalán húsz állomás van, és a felújítás után nyolc állomás nem lesz akadálymentesítve a legutóbbi információk szerint.