Könnyen előfordulhat, hogy a karácsonyra kapott ajándék nem megfelelő, vagy éppen kettőt kaptunk valamiből, mit tehetünk ilyen esetekben?
Újabb roham a boltokban
A karácsony előtti roham után most az ünnep után, rosszul megválasztott ajándékok miatt számíthatunk rengeteg emberre a boltokban. A vásárlók jellemzően olyan termékeket visznek vissza cserére, amellyel az ajándékozó nem találta el a megajándékozott ízlését, vagy már volt otthon belőle.
Reklamálás
Mielőtt reklamálni kezdenénk, kérdezzük meg a vevőszolgálaton, hogy az adott üzletben él-e a visszacserélés lehetősége. Mivel a boltok nem kötelesek visszavenni az árukat, ezért jobb, ha ezt a tényt elfogadjuk és más megoldás után nézünk.
Nem kötelesek cserére
Az üzletek nem kötelesek visszavenni a hónap elején megvásárolt, hibátlan termékeket az ünnepek után, csak a bolt vezetőjének jóindulatán múlik, adnak-e lehetőséget a cserére. Kialakult azonban az a gyakorlat, hogy az üzletek az ünnepek után néhány napig megteszik ezt. Ám minden esetben tartsuk meg a blokkot a későbbi problémák elkerülése érdekében. A vásárlástól számított három napon belüli csere is csupán akkor érvényes, ha a termék hibás, ellenkező esetben a kereskedő dönthet arról, hogy kicseréli az árut vagy visszafizeti az árát. Vannak olyan üzletek, ahol az eredeti csomagolású, nem használt termékeket karácsony után bármeddig vissza lehet vinni. A visszavitt áru értéke levásárolható vagy ajándékkártyára váltható. Ha a vevő nem talál számára megfelelő terméket az áruházban, az eredeti árat fizetik vissza. Ez az eljárás azonban az adott bolton múlik.
Szükség van a blokkra
Az ajándékok mellé a blokkot nem szokás odaadni, azonban jótállási jegyre szükségünk van, főleg, ha bármi probléma adódik a termékkel. A csere feltétele a nyugta megléte, illetve az ajándék sértetlensége. Más a helyzet, ha az ajándék hibás, minőségi reklamációk esetén ugyanúgy érvényesek a fogyasztóvédelmi szabályok, mint máskor. Azoknál a zárt csomagolású termékeknél sem gondolhatja meg magát a fogyasztó, amelyek felbontás után már egészségvédelmi vagy higiéniai okokból nem küldhetők vissza. A vállalkozásoknak ezekről a kivételekről is tájékoztatást kell nyújtaniuk már előzetesen a webáruház honlapján. Az átvételtől számított tizennégy napon túl viszont csak akkor lehet már reklamálni, ha hibás a termék.
Figyeljük a szavatosságot
Más a helyzet hibás termék esetén: a kereskedőnek a vásárlástól számított három napon belül kell feltétel nélkül cserélnie. Ez azonban csak a tartós fogyasztási cikkekre vonatkozik, amelyek értéke meghaladta a tízezer forintot. A tartós fogyasztási cikkeknél az egyéves jótállás – a vásárlástól számított – három év szavatossági idővel egészül ki. Egyéb termékekre, például ruhaneműre vagy cipőre minden esetben két év szavatosságot ír elő a törvény. A használt termékek kivételt képeznek, ezekre csak egy év vonatkozik. Ugyanazok a szabályok érvényesek a nagy multikra, mint a kiskereskedőkre vagy a piaci árusokra.