Forrás: Thinkstock
Az interneten bárkit átverhetnek, így esett áldozatul Váczi Zoltán labdarúgó is. Egy közösségi oldalon meghirdetett telefont vásárolt, amelyről később kiderült, hogy használhatatlan. A karácsony közeledtével egyre több csaló bukkan fel az interneten, de mit tehetünk, hogy elkerüljük őket?
Csábító internetes vásárlás
Ebben az időszakban jobban tesszük, ha a cégeket is ellenőrizzük, mielőtt vásárolnánk tőlük. A webáruházak kötelesek feltüntetni az üzemeltető nevét, a cég székhelyét, címét, elérhetőségét, illetve adószámát. Ha ezeket az adatokat nem találjuk, akkor már gyanakodhatunk. Fontos, hogy semmiképp se rendeljünk az eladó személyét titokban tartó webáruházból. Ha mégis a vásárlás mellett döntünk, akkor a rendelés lépéseit érdemes lefényképezni, emellett a termék árát és a szállítási időt is feljegyezni, és ha van rá lehetőség, akkor az utánvétes szállítást válasszuk, és mielőtt kifizetnénk az árut, ellenőrizzük is azt.
Karácsony utáni csere
Az üzletek nem kötelesek visszavenni a hónap elején megvásárolt, hibátlan termékeket az ünnepek után, csak a bolt vezetőjének jóindulatán múlik, adnak-e lehetőséget a cserére. A vásárláskor érdemes megkérdezni, lesz-e erre lehetőség, és ha igen, meddig. Ám minden esetben tartsuk meg a blokkot a későbbi problémák elkerülése érdekében. A vásárlástól számított három napon belüli csere is csupán akkor érvényes, ha a termék hibás, ellenkező esetben a kereskedő dönthet arról, hogy kicseréli az árut vagy visszafizeti az árát.
Sok a csaló
Jobban tesszük, ha főleg a karácsonyi időszak előtt elkerüljük azokat a magánszemélyeket, akik az interneten, közösségi oldalakon vagy az utcákon hirdetik az áruikat, mivel ezek nem nyomon követhetők, így a reklamáció is nehezebb. Az olcsó, csábító termékek helyett inkább szánjunk kicsit több pénzt a vásárlásra és vegyük meg biztos helyről az adott árut, így hiba esetén könnyen kicserélhetjük, vagy visszaigényelhetjük az árát.
Mások a szabályok az interneten
Tekintettel arra, hogy az online vásárlás esetén nincs lehetőség a termék megtekintésére, így a vásárló az átvételtől számított tizennégy napon belül indoklás nélkül kérheti a pénzvisszafizetést vagy a cserét. Vannak azonban olyan esetek, mint például a személyre szabott, egyedi kérésre előállított termékek, illetve a higiéniai áruk, amikor a fogyasztó nem élhet reklamációval.
Panasz esetén először ahhoz kell fordulni, akitől vásároltuk a terméket. Ha a hibát nem sikerül kijavítani, és az eladó sem hajlandó segíteni ebben, akkor harminc napon belül a lakhelyünk szerinti illetékes járási hivatalnál tehet panaszt, emellett a fogyasztóvédelem is segítségünkre lehet. Az unión belüli vásárlás esetén az Európai Fogyasztói Központhoz fordulhatunk.