<p>Áldás vagy átok a turbófeltöltő? Az autósok sokáig valamiféle mumusként tekintettek a turbóra, rettegünk tőle, nehogy elromoljon, mert a javítását sok százezres költségnek tippeljük. Pedig szerencsére ez ma már nem mindig igaz. </p>
Forrás: AFP
A technika fejlődésével napjainkra a dízel autók mindegyikében, de lassan az új benzinesek többségében is megtalálható a turbófeltöltő.
– A turbófeltöltő nem egy klasszikus értelemben vett kopó alkatrész az autóban – mondta a Borsnak Adler Péter, a Wizard turbó ügyvezetője. – Ideális esetben azonos élettartammal kellene rendelkeznie, mint az autónak. A meghibásodások 90 százalékát valamilyen külső behatás okozza. Ilyen lehet a túlhasznált vagy rossz minőségű motorolaj, egy koszos levegőszűrő, amely nem megfelelő tisztaságú levegőt enged az akár kétszázezres fordulaton pörgő lapátok közé. A meghibásodott befecskendező rendszer, de az eltömődött részecskeszűrő is árt a turbó élettartamának.
– A turbó javítása szakszerű körülmények közt egyszerűbb, mint sokan képzelik, így nincs szükség a drága, gyári turbók beszerzésére egy meghibásodás esetén. A legtöbb, útjainkon futó típushoz rendelkezünk javítókészlettel, sőt akár polcról tudunk cseredarab leadása esetén felújított, garanciával rendelkező egységet biztosítani. A Wizard turbók a felújítás során a gyárival megegyező vadonatúj forgórészt kapnak a gyári értékekre beállítva. Ez egy költséghatékony, és tartós megoldás. Persze kaphatók gyári turbók is, a márkaszervizes ártól átlag 30–60 százalékkal olcsóbban. Fontos megjegyezni, hogy a turbók esetében nincs olyan, hogy utángyártott, hiszen az autógyárak külső partnerektől szerzik be motorjaikhoz a feltöltőket, mely gyártók biztosítják a javítókészleteket is. Fontos tanács, hogy az új egység beszerelésekor mindig járjanak utána a meghibásodást kiváltó oknak, és azt is javítsák, egyébként az új darab is gyorsan elromolhat – magyarázta Adler Péter.
A feltöltő javításának költsége természetesen függ annak mértékétől, egy alaposabb karbantartásnak számító beavatkozás akár harmincezer forintból is megúszható, de egy teljes felújítás költsége is ritkán haladja meg a százezres összeget.
Az autó meghálálja a törődést, igaz ez a turbóra is.
– A használat során kerülje a motor hirtelen leállítását egy nagyobb terhelés, például autópályás használat után, hagyja visszahűlni a rendszert alapjáraton való járatással.
– Hidegen se pörgesse a motort teljes terheléssel, a hideg olaj nem nyújt megfelelő kenést a szerkezetnek.
A turbófeltöltők a tapasztalatok szerint általában nem egyik pillanatról a másikra romlanak el. Vannak előjelek, mint például a hangosabban sípoló turbóhang, vagy épp a leállítás után még kicsit tovább működő motor, amely előrejelzi a turbó meghibásodását. Menet közben a nagyobb gyorsításoknál, emelkedőkön erőtlenné váló motor, amely esetleg a motorhibalámpát is aktiválja egyértelműen jelzi, érdemes a motor feltöltőjét szakemberrel megvizsgáltatni.