<p>Amerikában jelentősen megugrott az eladás az elmúlt két évben.</p>
Forrás: Thinkstock
Az okostelefon és az online zenehallgatás korában már egy MP3-lejátszó is idejétmúlt eszköznek hat, ehhez képest folyvást divatba jönnek régi hanghordozók. Először a bakelitlemez-eladások kezdtek újfent megugrani, most pedig arról érkeznek hírek, hogy ismét menő a magnókazetta. Lehet tippelni, évek múlva mi lesz a következő: A szalag? A CD?
2015-ben 74 ezer kazettát adtak el az Egyesült Államokban, ami meg sem közelíti a sétálómagnós virágkor, a nyolcvanas évek több százmilliós értékesítési statisztikáit. Csakhogy 2017-ben már százezerrel több kazettát vettek az emberek, és ekkora növekedést (arányosan) egy hanghordozó sem produkált még a zenetörténetben.
Az első magnókazettát 1962-ben gyártotta a Philips. A zeneipar eleinte nem rajongott érte, úgy vélték, a kazetta megöli a zenét. Hiába, népszerűsége évről évre nőtt, a nyolcvanas években első számú hanghordozóvá lépett elő. Hiszen a kis méretű kazettának, a hordozható, elemmel is működő kazettás magnónak, a walkmannek és az autós rádiómagnónak hála először lehetett a négy falon kívül is tetszés szerinti zenét hallgatni.
Akkoriban csaknem egymilliárd darab kazettát adtak el egy esztendőben. Majd jöttek a kilencvenes évek és velük együtt a CD, nem sokkal később meg az internet, s ezek együttesen letaszították a trónról a kazettát.
A mostani kis reneszánsz miatt viszont jogos a kérdés: vajon mennyire lesz ismét elterjedt ez a retró hanghordozó? A német Techbook rávilágított, hogy a mostani sikert több mindennek lehet köszönni. Egyrészt a közönségkedvenc amerikai film, a Galaxis őrzői zenéit kazettán is kiadták, s csak ebből sikerült eladni négyezret. Továbbá olyan világsztárok sem zárkóznak el az ódivatúnak hitt formátumtól, mint Kanye West vagy Justin Bieber.
– Az biztos, hogy nyüzsgés van a piacon, főleg a fiatal zenészek kedvelik a kazettát. Sokkal másabb a hangzása, mint a CD-nek vagy a bakelitnek, nem annyira steril – mondta a Borsnak Czipó Tibor, aki ma is gyárt és sokszorosít kazettákat budaörsi manufaktúrájában.
A Magyar Hangfelvétel-ki-adók Szövetsége (MAHASZ) minden évben összegyűjti, mekkora arányban sikerült értékesíteni a boltoknak a hanghordozókat (kazettát, CD-t, bakelitet). A számokból kiderül: 2004-ben még minden negyedik eladott hanghordozó kazetta volt, s még 2005-ben is szép számmal vittek belőle. Pár évvel később viszont már alig fogyott, 2013-ban és 2014-ben szinte senki sem vett.
– Magyarországon jelenleg is készítenek és adnak el kazettákat, viszont nem nagy példányszámban. A kazetta-alapanyag egyre drágább, egyre kevesebben árulják, ráadásul egy üres kazettáért is jogdíjat kell fizetni, ami megdrágítja a gyártást. Akkora népszerűség biztos nem fogja övezni, mint a nyolcvanas években – vélekedett Czipó.