Dúl az erőszak az iskolákban! Még nincs három hete, hogy a gyerekek egymás közötti bántalmazásával foglalkoztunk, most egy szegedi iskolapszichológus döntött úgy, beszél, mert szerinte szükség van rá. Elképesztő: statisztikák szerint minden ötödik gyereket bántalmaznak az iskolában.
Anya nagyon rosszul vagyok, anya nem akarok bemenni, kérlek hadd maradjak itthon, fáj a fejem! – A tünetek egyre gyakoribbak, nem értjük, miért lehet ennyire gyenge gyermekünk immunrendszere, miközben vitaminokkal tömjük. Az esetek többségében kiderül: bántalmazzák őt a társai.
Elvették az uzsonnáját, beledobták a kukába, kicsúfolták, gúnyt űztek belőle, durvább esetben meg is verték. Nem új keletű jelenség, de a módjai eldurvultak. Egy szegedi, több intézményben dolgozó iskolapszichológus szerint az esetek többségében a szülők a hibásak. Bacsa Erzsébet a bántalmazott és a bántalmazó gyermekekkel foglalkozik.
– A háttérben jellemzően olyan család áll, amely nagyon kontrolláló, engedelmességet követelő, a gyereket rendszeresen megalázzák, keményen büntetik, a bántalmazó gyakran maga is bántalmazott. Másrészt olyan családokból kerülnek ki az elkövetők, ahol a szülők következetlenek, túlságosan megengedők, nem állítanak korlátokat, vagy elhanyagolók – árulta el a Délmagyarnak a szakember. Tapasztalatai szerint azok a gyerekek akik társaikat bántják általában robbanékonyak, nem tudják kezelni érzelmeiket, figyelemre vágynak.
Keresse fel az osztályfőnököt
– Figyeljük a gyerek viselkedését, és ha bármi furcsaságot tapasztalunk, akkor beszéljünk vele, de ne legyünk erőszakosak. Furcsaság lehet például, ha egyik pillanatról a másikra nincs kedve iskolába járni, vagy betegnek tetteti magát – mondta Standovár Sára gyermekpszichológus. – Az osztályfőnök tud leginkább segíteni, mert ő van a legközelebbi kapcsolatban a gyermekekkel. Komolyabb probléma esetén az iskolapszichológus segítségét is kérhetjük– figyelmeztet a szakértő, aki hangsúlyozza: lehetőséget kell teremteni a jóvátételre.
Készítse fel a gyereket
Dr. Jármi Éva az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szakembere szerint a gyerekekkel való beszélgetés során kérdezzük meg, szerintük mi a legjobb reakció egy bántalmazó helyzetben.
– Sugalljuk nekik, hogy vélhetően ezekben az esetekben a bántalmazás folytatódni fog. A helyes fellépést szituációs játékban is elsajátíthatják, gyakorolhatják a gyerekek – árulta el a szakember, aki szerint fontos, hogy értessük meg a gyerekekkel, hogy felnőttől segítséget kérni nem árulkodás, csak annak jelzése, hogy valaki bajban van.
Fontos a megbocsátás
– A néven nevezéssel kell járjon az elkövető támogatása is, elvégre gyerekekről van szó, és nem kriminalizálni akarjuk a zaklatót, hanem biztonságos keretek között lehetőséget adni neki arra, hogy szembesüljön tetteinek következményeivel és lehetőséget kapjon a jóvátételre. A gyermekeknek meg kell tanítani a bocsánatkérést és a megbocsátást is – magyarázta Prihoda Gábor oktatási szakember és szervezetfejlesztő tréner, majd átvette a szót partnere, Liska Márton.
– Az utóbbi időkben virtuális térben is zajlanak a zaklatások, sajnos gyakran a felnőtteknek tudomásuk sincs róla. Fontos lenne, hogy az iskolai fegyelmi rendszer ne csak a bántalmazó szankcionálásáról szóljon, hanem az áldozat hangjának hallhatóvá tételéről is.