<p>Új trükk: nem létezô ügyfélbiztonsági kódot kérnek a szélhámosok</p>
Forrás: Thinkstock
Új módszerrel rukkoltak elő a trükkös telefonos csalók: hasonló átveréssel egy ideje próbálkoztak már, de most megint csavartak egyet a bevált formulán.
Százezreket bukhatunk
Hiába tudja mindenki, hogy a csalók folyamatosan jelen vannak, mégis sokan beleesnek a csapdájukba. SMS-t, telefonhívást vagy akár papír alapú értesítést is kaphatunk arról, hogy fizetési elmaradásunk van, amit egy adott számlára kell utalnunk. Ám lehetünk egy nem létező nyereményjáték nyertesei is, viszont a díj átvételéhez be kell fizetnünk egy összeget, ami akár több százezer forintra is rúghat.
A legújabb verzió szerint az egyik szolgáltató nevében keresik meg a gyanútlan embert. Ilyenkor az áldozat mit sem sejtve követi az utasításokat, a pénzét pedig nem látja többé. Az elkövető rejtett számról telefonál – kezdte az új módi bemutatását a rendőrség.
Megtévesztenek
A csaló tájékoztatja az ügyfelet, hogy nyilvántartásuk szerint egy ügyfélbiztonsági kódot korábban nem sikerült elküldeniük, és annak megismétlésében kéri a segítséget. A hívó fél feltesz pár kérdést, amivel igyekszik megtéveszteni az alanyt. Például olyat, hogy az ügyfél elégedett-e a szolgáltatással.
– Nálam is így kezdődött – kezdte a pécsi Tóth Elvira, akinek a fejében meg sem fordult, hogy át akarják verni. – Azt is megkérdezték, hogy a telefonom tud-e SMS-t küldeni, mert úgy kell elküldeni a kódot a részükre. Nem értek a telefonhoz, ezért azt kérte az illető, hogy hangosítsam ki, és segít elküldeni az üzenetet. Egy számsort és egy számot kellett elküldenem. Tényleg azt hittem, hogy a Telenortól hívnak. Tízezer forintot vesztettem el – árulta el az asszony. Kiderítették, hogy ahová az SMS-t küldte, ugyan nem volt emelt díjas telefonszám, de az üzenet elküldésével feltöltötte valakinek az egyenlegét.
Ha megtörtént a baj
Mindenképpen értesítsük a rendőrséget, de arra ne nagyon számítsunk, hogy visszakapjuk a pénzünket. A trükkös csalók felderítése országos koordinációt igényel – írja a Police.hu.
A rendőrség legfőbb célkitűzése azonban az, hogy felhívják az emberek figyelmét a veszélyre, ismertessék a csalók módszerét, hogy a lehető legkevesebben essenek ebbe a csapdába.
Ha hívást vagy SMS üzenetet kapunk ismeretlen számról, akkor mindenképp jegyezzük fel a telefonszámot, a hívó nevét, a hívás dátumát, és azonnal értesítsük a rendőrséget a 107-es vagy a 112-es központi telefonszámon!
A rendőrség kéri, hogy:
- Nyereményjátékról szóló telefonhívásokat kezelje fenntartással!
- Próbálja azonosítani a hívót! Kérjen az ellenőrzéshez egy visszahívható telefonszámot vagy a kérdéses játékról szóló honlap címét!
- Ismeretlenek telefonját ne töltse fel, ne utaljon át pénzt! Idegenek kérésére semmilyen számsort ne üssön be a telefonjába!
- Személyes és banki adatait ne adja meg telefonon keresztül!
- Bármilyen kecsegtető ajánlattal keresik meg, legyen gyanakvó, mert nyeremény helyett csalás áldozatává válhat, kára keletkezhet!
Soha ne küldjön a 06-30/344-4500 számra egy ismeretlen embertől kapott számsort, mivel abban a „kódban” van a telefonszám, amire a pénz érkezik, és az összeg, amit nekünk fognak számlázni.
Tehetetlenek a szolgáltatók
A Telekom kiemelte, hogy nyeremény reményében senkinek se utaljunk vagy küldjünk visszaigazoló SMS-t, ha nem akarunk elbúcsúzni a pénzünktől!
Ha az ő nevükben keresnek minket a csalók, és a bankszámlaszám adatait, az e-mail postafiók nevét és jelszavát vagy az előfizetői jelszót kérik, akkor gyanakodjunk, mivel a cég ezeket az adatokat nem kéri az ügyfeleitől. Ha mégis megtörténik a baj, akkor a szolgáltatóhoz nem tudunk fordulni, mivel felelősséget nem vállalnak, de jelezzük a problémát, hogy kivizsgálják az ügyet. A rendőrségen mindenképp tegyünk feljelentést!
Ne reagáljon!
Ha egy ártalmatlannak tűnő szöveges üzenetet kapunk egy +36-90, 06-90, +36-91 vagy 06-91 kezdetű számról, ne reagáljunk rá, mivel ezek emelt díjas számok – figyelmeztet a Vodafone Magyarország Zrt.
Ügyfélszolgálattól kérjen segítséget
Megkeresésünkre a Telenor Magyarország Zrt. illetékese elmondta, hogy az ügyfeleinek e-mailben kizárólag az [email protected] címről, SMS-ben pedig a +36-20/202-0043-as számról küldenek értesítést a tartozásokról.
– A cég nevében ismeretlen számról vagy e-mail címről érkező üzeneteket lehetőleg ne nyissuk meg, választ pedig semmiképp se írjunk rá, még akkor se, ha erre külön kérnek az üzenetben. Ha kétely merül fel, akkor keressük fel az ügyfélszolgálatot! – magyarázta Jánosa Barbara, a Telenor vezető PR-tanácsadója. Elárulta: nem szerveznek olyan nyereményjátékokat, ahol a „szerencsésnek” pénzt kell utalni egy számlára, és bizalmas információkat sem kérnek el az ügyfelektől telefonon.