<p>Szlalomozás a kátyúk miatt. Minden autós rémálma. És akkor még nem is említettük az úthibák okozta károkat. Csak akkor keressen fel ügyvédet, ha az útkezelő nem hajlandó fizetni.</p>
Forrás: Bors
Az idei időjárás nagy mértékben rongálta meg közútjaink minőségét. Az elmúlt hetek alatt elsősorban az M1-es autópályán tapasztalt kátyúhelyzet és a kapcsolódó forgalmi korlátozások irányították rá a figyelmet a tél végére felszaporodó úthibákra.
Az utak kezelői megkezdték ugyan a helyreállítási munkálatokat, de a hírek szerint a télen keletkezett úthibák teljes körű helyreállításával csak májusban végeznek. De mit tegyünk addig, ha kátyú miatt tönkremegy az autónk?
Figyelje a táblát!
Gyakran ahelyett, hogy megjavítanák az úthibákat, figyelmeztető táblát tesznek ki. – Sajnos az úthibákra figyelmeztető táblával jelzett szakaszokon keletkezett károkat az útkezelő nem köteles megfizetni, de polgári peres eljárással el lehet érni, hogy megfizessék a károkat.
Fontos tudni, hogy minden kereszteződés feloldja a táblát, amit olykor úgy helyeznek ki, hogy már azon látható, hogy hány kilométeren keresztül számíthatunk az úthibákra – hívta fel a figyelmet dr. Báji-Patay Gergely.
Kérje el a szállítási költséget is
A magyarok többségének nincs kátyúbiztosítása, ezért észnél kell lenni, ha megtörténik a baj. Dr. Báji-Patay Gergely lapunknak elárulta, sokan nincsenek tisztában azzal, hogy kátyú okozta károk esetén minden kiadás követelhető a közút fenntartójától.
– Az első és legfontosabb dolog, hogy bizonyítsuk az igazunkat. Ezt úgy tehetjük meg, hogy az úthiba okozta kárt és annak körülményeit megfelelően dokumentáljuk a helyszínen.
Fotózzuk le a kátyút a sérüléssel és a tanúkkal együtt több irányból úgy, hogy beazonosítható legyen a helyszín – árulta el az ügyvéd, majd folytatta:
– Nem csak az autóban bekövetkezett kárt köteles megtéríteni a közút fenntartója. Minden járulékos költséget állnia kell.
Például előfordulhat, hogy a kátyú miatt az első kerék kiesik, járóképtelen lesz az autó. Ilyen esetben kérjünk számlát a szállíttatásáról, és a kárigény benyújtásakor azt is csatoljuk.
A tanúk szerepe is kulcsfontosságú az eljárás során – magyarázta az ügyvéd, aki elárulta, jogi segítséget abban az esetben kell kérni, ha a benyújtott igényünket az útfenntartó elutasította.
2-3 ezerért köthet biztosítást
A gépjármű-biztosítással foglalkozó cégek mindegyikénél megköthető a biztosítás, mégsem élnek vele az autósok.
– Sajnos a gépjárművel rendelkezők közül sokan nem is tudják, hogy létezik a kátyúkár-biztosítás.
Szerződéskötéskor mindig felajánljuk a kiegészítő biztosítások lehetőségét, azonban az a tapasztalat, hogy nagyon kevesen kötik meg. Nálunk, az Aegonnál ezt casco biztosítás keretében tudjuk erre vonatkozó kiegészítő elemként bebiztosítani. És nem csak a fiatal autókra, létezik nálunk egy kedvező díjszabású idős autókra köthető casco biztosítás.
A biztosítás éves összege – nem éri el a 3000 Ft-ot – úgy gondolom, elenyésző egy kátyúkárnál keletkező kárösszeghez képest – mondta el lapunknak Martonné Márkus Gabriella, az Aegon biztosító értékesítési munkatársa.
Kit kell értesíteni, ha veszélyes burkolathibába botlik?
A települések közötti útvonalak az autópályákkal – kivéve az M5-ös és M6-os – együtt, összesen 32 ezer kilométernyi szakasz a Magyar Közút Zrt. kezelésében áll.
A legegyszerűbben a társaság Útinform szolgálatánál tehet bejelentést a +36-1-336-2400-as számon.
A településeken belüli utak a helyi önkormányzatok kezelése alatt állnak, míg Budapest fő- és tömegközlekedési útvonalaiért a Budapest Közút Zrt. felel. A vállalatot a +36-1-325-5255-ös számon keresheti.
A többi, fővároson belüli szakaszért a kerületi önkormányzatok felelnek.