<p>Napokon át tartott az áramhiány több településen is a hétvégi hóvihar miatt, emberek rekedtek az utakon vagy ültek órákon át veszteglő vonatokon. Kiderítettük, jár-e valami a károsultaknak.</p>
Forrás: MTI
Fűtés és áram nélkül maradtak napokra több településen is, az év eddigi legdurvább hóvihara után. A Jász-Nagykun-Szolnok megyei Tiszatenyőn például még hétfőn sem volt áram, sokan arra panaszkodtak, hogy leolvadtak a hűtők és a fagyasztók, ami több tízezres kárt is jelentett.
Mások pedig fűteni nem tudtak az áramhiány miatt. Egyes tanyákat a szakemberek megközelíteni sem tudtak, ezeken a területeken a szolgáltató aggregátorral biztosítja az áramot, míg a területre nem tudnak eljutni.
Kötbér illeti meg a károsultakat
Rengeteg lakóban merült fel jogosan a kérdés, valaki vajon megfizeti a károkat? – A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) jogosult határozni arról, hogy a mostani időjárás megfelel-e a szélsőséges időjárás kategóriájának.
Ennek megítéléséhez társaságunk a hivatal részére megküldi a szükséges dokumentációkat. Ha a minősítés megállja a helyét, az érintettek kötbérre jogosultak, ez pedig a fogyasztóknak automatikusan kifizetésre kerül – tájékoztatta lapunkat az energetikai hivatal.
Kalauznak kell igazolnia a késést
A MÁV is megerősített szolgálattal igyekezett megoldani a helyzetet, de így is rendkívüli helyzet alakult ki a vonatoknál.
Olvasónk beszámolója szerint vasárnap szeretett volna Debrecenből Budapestre jutni, ám az utazás a megszokott idő duplája volt. – Több mint két és fél órát vesztegeltünk a nyílt pályán Szolnok és Cegléd között. Azt mondták, letört a mozdony áramszedője, de a katasztrófavédelem és a rendőrség órákkal később érkezett ki.
A kalauz szinte semmilyen tájékoztatást nem adott. Írd és mondd, 245 perc késéssel futottunk be a Nyugati pályaudvarra. A pénztárban annyit tudtak mondani, hogy adnia kellett volna igazolást a kalauznak a késésről. Egymásra mutogattak, és elhajtottak minket, mondván, hogy sokan vannak – panaszolta el a pórul járt Vígvári Zoltán.
Másoknak nem is a késéssel, inkább a nem létező helyjegyekkel gyűlt meg a bajuk. Egy másik olvasónk szerint a Békéscsaba–Budapest Intercity helyett csak sima gyorsvonat indult, ám erről a pénztárban nem adtak tájékoztatást, és simán eladták a nem létező IC-pótjegyet.
30 percért a jegyár negyede jár
A MÁV lapunkkal közölte, a pályaelzárások miatt nem állt folyamatosan rendelkezésre az észak-keleti térségben kellő mennyiségű vonatszerelvény, így sajnos a vasúttársaság nem tudta több kocsival közlekedtetni a vonatokat, amiért utasai elnézését kérte.
Azonban jelezték: a dupla helyeladást a MÁV-Start akkor tudja megvizsgálni, ha arról konkrét ismeretei vannak, vagyis az utasok a megfelelő vonaton jelezték a jegyvizsgálónak, és arról igazolást is kértek.
Attól függetlenül, hogy rendkívüli helyzet volt-e vagy sem, a helyjeggyel, pótjeggyel, valamint pót- és helyjeggyel igénybe vehető vonatok esetében harminc perc késéstől fizet a társaság átalány-kártérítést. A menetjegy árának 25 százalékát 30 és 119 perc közötti, 50 százalékát pedig 120 perces vagy azt meghaladó késés esetén térítik meg.