Aktuális

A Bors utánajárt - Életeket menthet az automata segélyhívó

P. Zs.

Létrehozva: 2018.04.06.

Az új autótípusok már nem kaphatnak forgalomba helyezési engedélyt az automata segélyhívó nélkül. A Bors utánajárt, hogy mire jó, és mennyibe kerül, ha valaki szeretné beszereltetni a segélyhívót.

Forrás: Thinkstock

Bármikor, bárkivel előfordulhat, hogy súlyos karambol szenvedő alanya lesz. Ebben a helyzetben életek múlhatnak azon, hogy időben érkezik-e a segítség. Ezt hivatott felgyorsítani az automata segélyhívó rendszer, amit az uniós rendelet szerint áprilistól minden új autóba kötelezően be kell szerelnie a gyártónak.

Rázkódásnál is bejelez

Az autósokat nem terhel semmilyen kötelezettséget, és büntetés sem fenyeget, ugyanis az uniós szabályozás az autógyártóknak szól: addig nem kerülhet forgalomba egy új típus, amíg nincs benne a rendszer.

A szakemberek a halálos balesetek csökkenését várják a segélyhívótól. Némely gyártó évek óta alkalmazza autóiban, így némi tapasztalattal is rendelkeznek. A Bors egyik olvasója egy súlyos hibára hívta fel a figyelmet: a kátyúsabb, rossz utakon a se­gélyhívó – érzékenysége miatt – balesetnek is érzékelheti a rázkódást, és leállítja, majd áramtalanítja a kocsit, amit aztán csak autómentővel tudnak elvontatni.

Megadja a földrajzi koordinátákat

– A hasonló műszaki meghibásodások miatt, túlérzékenységnél is adat jelenik meg a rendszerben, ezért szükséges az a szűrő, amit a Magyar Autóklub kezel – mondta a Borsnak Marinka István, a Magyar Autóklub főtitkár helyettese.

– Minden bejövő, automatikus hívást ellenőrizni kell, éppen azért, mert akár véletlenül is megnyomhatják a hívógombot. De ha például a visszahívásnál nem kapunk visszajelzést, akkor azt automatikusan érvényes hívásnak kell tekinteni, tehát senki nem marad segítség nélkül. A rendszer által elküldött adatcsomagban benne van az autó pontos földrajzi helye, de például arra is van utalás, hogy hány bekapcsolt biztonsági öv van, vagy arra, hogy kinyíltak-e a légzsákok és hogy oldalra dőlt-e az autó – tette hozzá a szakember.

Eddig a Jaguar, Land Rover márkák, és tavasszal további négy európai autógyártó tervezi még a szolgáltatáshoz szükséges tender kiírását.

De mi lesz a használtakkal?

Annak sem kell aggódnia, akinek régebbi, használt autója van: pont úgy, ahogyan egy riasztó, klíma, vagy egy telefonkihangosító, a segélyhívó utólag is beszerelhető. A szakemberek szerint körülbelül 30 ezer forintos szerelési díjra kell számítani, illetve az eszköz díjára. Eddig azonban nem volt gyakori az ilyen kérés a szervizekben, ám a napokban sok érdeklődő telefont kapott a Magyar Autóklub. A szervezet azt szeretné, ha kiépült szervizhálózat foglalkozna a beszereléssel.

25 ezer halott évente

Az elmúlt két-három évben ugyan javulásnak indultak a baleseti statisztikák Európában, de még így is 25 ezren halnak meg az utakon, és 135 ezer ember szenved súlyos sérülést a balesetekben. A sérültek és áldozatok majdnem fele az autó vezetője és utasai közül kerül ki. Az új e-call rendszer a közutakon 50 százalékkal, a városokban 40 százalékkal gyorsíthatja meg a mentést, amely évente mintegy 1500-zal csökkentheti a súlyos balesetekben bekövetkező halálos esetek számát.
Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek