<p>A kis hengerűrtartalmú turbós motorok divatjának mond ellent a Mazda úgynevezett SkyActive motorja, a japán gyártó külön utat választott, és egyáltalán nem döntött rosszul.</p>
A Mazda szinte egyetlen gyártóként nem ült fel a többiek által vezérelt „építsünk kis hengerűrtartalmú turbós motorokat autóinkba” divatnak, hanem megtartva saját elképzeléseit, még nagyobb hangsúlyt helyezett a normál szívó benzines motorjainak fejlesztésére. Amúgy mazdásan ennek rögtön adtak is egy nevet, a SkyActive motorok a nagyobb lökettérfogatról, a remek nyomatékról és a kedvező fogyasztásról, valamint az ehhez kapcsolódó kedvezőbb károsanyag-kibocsátási értékekről szólnak.
Még arra is képes a japán gyártó, mint amit a Mazda3 tesztautónkban megtapasztalhattunk, hogy azonos méretű (1998 cm3) azonos nyomatékú (210Nm) benzines motorból nem is kicsit eltérő, két teljesítményszintet hozzon ki. A gyengébbik 120 lóerős, míg az erősebb változat 165 lóerőt jegyez a forgalmijában. De mire is jó ez a plusz közel harminc százaléknyi lóerő? Lendületesebb kigyorsításokat, kicsit magasabb (nem kihasználható) végsebességet, és fél literrel nagyobb fogyasztást tapasztalhatunk a Mazda3 esetében.
Persze az új Mazda3 nem csupán az új motorról szól, bár a ráncfelvarrásos változtatások egészen elenyészőek, csupán a márka leglelkesebb hívei veszik észre a különbséget. Ennek valószínűleg az is oka, hogy a Mazda mindig is kényes volt arra, hogy már megjelenéskor is a tökéleteshez közeli autót dobjon piacra, nincs ez másként a Mazda3 esetében sem. Persze érheti kritika az utasteret, hogy a műszerfal és a beltér a manapság megszokottaktól jóval egyszerűbb, puritánabb, mentes a sallangoktól, de van, aki ezt kedveli.
A Mazdában mindenesetre nagyjából minden, a vezető és utas komfortjához szükséges kapcsoló a helyén van, a csőszerű műszeregység alapvetően áttekinthető, és persze a manuális váltó fokozatai is olyan könnyedén és határozottan kapcsolhatók, ahogy azt egy Mazdától elvárjuk. Persze a divatos megjelenésnek vannak áldozatai is, így a kilátás az autóból időnként korlátozott, és sajnos a csomagtér mérete sem tartozik a kategória élmezőnyébe.
Az autó vezethetőségét a remekül hangolt futómű segíti, illetve az, hogy a Mazda mindig is ügyelt az autóinak tömegére, mely mind kanyarodáskor, mind az autó megállításakor jelentősen befolyásoló tényező. Biztonságunkra és kényelmünkre számtalan rendszer vigyázhat, ilyenek a radaros sebességszabályzó automatika, a holttérfigyelő rendszer keresztirányú forgalomfigyelmeztetéssel, a sávtartórendszer, vagy épp a jelzőtábla-felismerés, vagy a gyalogos észlelés funkció. Persze mindezek megvásárlásával az autó ára a 4,8 milliós induló értékről akár a 7 milliós határ fölé is csúszhat.