96 éves az autócsoda. Tölgyfából készült a kereke.
Forrás: Bánkúti Sándor
Száz évnél idősebb motorokban, fakerekű autókban, harckocsikban, teherautókban, gőzmozdonyokban gyönyörködhetnek a régi járgányok szerelmesei az április 13-án nyíló Oldtimer Show-n, a Magyar Vasúttörténeti Parkban.
A kiállítás egyik sztárja az amerikai Detroitban 1922-ben gyártott fakerekű Buick 44 Sport Roadster lesz. Ebből exportra csak kilenc darab készült. Abban az időben az ára több mint háromszorosa volt a Ford T-nek. A gazdag apukák vették aranyifjú csemetéiknek.
Az Adamkó Rudolf tulajdonában lévő példány azonban tűzoltó-parancsnoki autó volt. Kéttonnás súlya ellenére 100 kilométeres sebességgel robogott a tüzekhez, hogy felmérje a helyzetet. 60-70-nel most is megy erőlködés nélkül.
– Harminc évvel ezelőtt jutottam hozzá a 31 ezer mérföldet futott, hathengeres, 64 lóerős, 4000 köbcentis motorral felszerelt csodához – mesélte a Borsnak Adamkó Rudolf.
– Európában abban az időben csak 15 lóerős autókat gyártottak. Minden eredeti rajta, a rendszám és a fehér falú gumiabroncs is.
A kerék küllői tölgyfából készültek, a kormánya diófából. Van benne sebességmérő, totál és napi kilométer-számláló, olajnyomásmérő, és egy olyan vekker is, ami egyszeri felhúzás után nyolc napig mutatja az időt. A motorház elejére tették a vízhőmérőt.
Elektromos önindítójával kurbli nélkül is indul. Hogy a beszállásnál ne rúgjunk a karosszériába, van egy rúgásgátló az oldalán – sorolta a büszke tulajdonos.
Európában összesen két ilyen autó létezik. Adamkó Rudolf egyébként tagja a hatfôs Magyar Oldtimer Válogatottnak, és az amerikai Buick-klubnak is.
Az autónak van ugyan forgalmija, de közúton nem használja tulajdonosa. Huszonhét-huszonnyolc literes fogyasztása miatt a bemutatókra trélerrel szállítja.