Könnyedén kijátszhatják a biciklisek a KRESZ-t, mert a szakértők szerint tele van vakfolttal. Az életükkel játszanak azok, akik keménykednek a nyeregben.
Forrás: Thinkstock (képünk illusztráció)
„Haza tudok én menni!” – hangzik el nap mint nap a mondat például a kocsmákban, mielőtt az ittas ember az épület előtt hagyott biciklijére pattanva elindulna haza. Bár a KRESZ azt mondja, hogy a kerékpáros akár pár sör után is hazamehet a kétkerekűn, ha a jármű biztonságos vezetésére képes, ezt az emberek nem mindig állapítják meg jól. Ezzel nemcsak saját maguk, hanem mások biztonságát is veszélyeztetik.
– Az, hogy kinél milyen hatást vált ki akár egy pohár sör, az függ a személy testsúlyától és a szervezet feldolgozó képességétől is. Ezért nem lehet kimondani általánosságban, hogy egy sörrel még kerékpározhatunk – kezdte a Borsnak Dobrocsi Endre közlekedésbiztonsági szakértő.
– Az a probléma, hogy a KRESZ nem tiltja, de nem is engedi, hogy a kerékpárosok igyanak, mielőtt a forgalomba indulnának. Az egyetlen kikötés, hogy a személyjármű biztonságos vezetésére képes állapotban legyen, azonban ez a mondat nincs tisztázva, így a kerékpárosokat nehéz rajtakapni a szabályszegésen – tette hozzá a szakértő. Természetesen ha látszólag nem józan a bicikliző, akár büntethető is.
– Egy évekkel ezelőtti rendelet szerint főútvonalon kívül lehet úgy biciklizni, hogy valaki ivott, de a közlekedéshez megfelelő állapotban kell lenni. Ezzel az az egyetlen probléma, hogy az ittas ember bátrabban mondja, hogy tud még biciklizni – mondta Halász Áron, a Magyar Kerékpárosklub sajtófelelőse. – Viszont jó hír, hogy a változtatás ellenére nem nőtt ugrásszerűen a balesetek száma.
Balesetnél bukhatnak
Sajnos a kerékpárosok sok mindenből ki tudják húzni magukat, amiből más járművezető nem, de a balesetnél előveszik az összes résztvevőt.
– Ha például egy autó és egy kerékpár ütközik, akkor bizony mindkét fél beszámíthatóságát megvizsgálják, így a kerékpáros akkor is bajba kerülhet, ha nem ő volt a hibás, de a balesetet elkerülhette volna, ha nem iszik meg indulás előtt 1-2 sört – tisztázta Dobrocsi Endre.
– Legjobb módja megállapítani, hogy milyen állapotban van a kerékpáros, az, ha lég- vagy véralkoholszintet néznek, és ebből tudnak következtetni arra, személy szerint mennyire tud biztonságosan közlekedni a forgalomban a kerékpáros.
Máshol sétáltatnak
Nálunk nem, de más országokban szokás az, hogy a járművezetőt arra kérik, hogy egy képzeletbeli egyenes vonalon sétáljanak végig, így állapítják meg, hogy biztonságosan tud-e közlekedni.
Szülők a felelősek
Míg az autó vezetését vizsgához kötik, addig a bicikliseknek nincs szükségük semmilyen engedélyre, pedig ugyanabban a közegben közlekednek. Így csak a szülők és az iskolák felelőssége, hogy a gyermekeiket megfelelő módon felkészítik a helyes közlekedésre.
Hogyan zárjuk le jól?
„Olcsó bringa, drága lakat, sokáig a tiéd marad” – tartja a Magyar Kerékpárosklub mondása, amit érdemes megfogadni. A kerékpárokat mindig zárjuk le, még akkor is, ha csak öt percre megyünk be valahová. A vékony számzáras lakatokat felejtsük el, mert ezeket könnyű elvágni. A legjobb, ha U alakú, vastag zárat veszünk, vagy lánccal zárjuk le a bringát.
Ne csak a kereket lakatoljuk le, mert azt könnyen kiszerelik, hanem a vázat is erősítsük oda valamihez. A legbiztonságosabb, ha a kerék és a váz is le van lakatolva, főleg akkor, ha hosszú időre hagyjuk magányosan a biciklit.