Kialvatlanul, utasokkal teletömött buszokkal szelik át Európát az úgynevezett „telekocsi” alkalmazásból üzletet csináló román sofőrök. Körútjaikban kódolva van a tragédia.
Kilenc áldozat, akik után összesen tizenhat árva maradt. A ceglédberceli baleset ugyanakkor nem pusztán a gyászoló családok tragédiája, hanem több aggasztó jelenségre is rávilágít. Az egyébként is veszélyes 4-es úton átutazó román sofőrök gyakran üzletet csinálnak a munkáscsoportok szállításából, kialvatlanul szelik át Európát, ezúttal ráadásul felelőtlenül mobiltelefonozott is a sofőr, saját és utastársai halálát is élőben közvetítette.
Előzés a másvilágra
A 38 éves Peter K. Szlovéniában dolgozó mezőgazdasági munkásokat szállított haza Maros megyébe, vezetés közben azonban élőben közvetített Facebook-oldalán. Ezt akkor sem hagyta abba, mikor előzni kezdett. Éppen a videóra érkező kommenteket olvasgatta, amikor fékezés nélkül egy homokot szállító kamionba rohant, és a buszban ülő 9 ember szörnyű halált halt. A Bors utolérte a désfalvai férfi egyik ismerősét.
– Pár évvel ezelőtt Mikefalván belerohant egy szabályosan közlekedő autóba, amiben két nő utazott. A fiatal sofőr kómába esett, a másikuk súlyosan megsérült. Furcsa, de Peter csak pénzbírságot kapott – mesélte az ismerős.
Bubikot is itt érte a vég
A 4-es út ceglédberceli szakaszán szinte mindennaposak a balesetek. A Közlekedéstudományi Intézet statisztikái szerint a legveszélyesebb szakaszok egyike, itt vesztette életét 2004-ben Bubik István színész, tavaly pedig a szigligeti színház egyik munkatársa is. A KSH 2016-os statisztikája szerint tizenhárman haltak meg itt. Szakértők szerint ez nem véletlen.
– Az útszakasz nagy része csak kétsávos, viszont a forgalom nagyon sűrű, így megesik, hogy nem tudnak előzni, ekkor kisebb konvojok alakulnak ki – magyarázta a Borsnak Pausz Ferenc közlekedési szakember.
– A sofőrök többségéről már messziről látni, hogy azt nézi, mikor tud előzni. Kialakul egyfajta ideges hangulat is, és eljutnak egy olyan szintig, hogy nagyobb kockázatot vállalnak, mint kellene. Tapasztalataink szerint a balesetek nagy része előzés közben következik be.
Pihenés nélkül hajtanak
Az interneten működő „telekocsi” alkalmazás lényege, hogy egy adott külföldi úton szívességi és költségmegosztási alapon a sofőr elviszi magával azokat, akiknek ugyanaz az úticélja. Csakhogy a „leleményes” román sofőrök hamar kiszagolták az üzlet lehetőségét, tömött kisbuszokkal szállítják Európába a román és ukrán idénymunkásokat, akiktől természetesen díjat számolnak fel. A vezetők sokszor alvás és majdhogynem megállás nélkül mennek végig a rossz állapotú utakon. Kisbuszra nincs olyan szigorú szabályozás, mint teherautóra.
– Ha a jármű 3,5 tonnánál nem súlyosabb és a szállított személyek száma nem haladja meg a kilencet, a tachográf sem kötelező. Ha gyakorlott is a sofőr, a hosszú úton nem árt legalább másfél-kétórénként megállni pihenni, ha szükséges, aludni – tette hozzá Pausz.
A videó megtekintését csak felnőtt olvasóinknak ajánljuk!