Aktuális

Kérjen orvosi papírt, ha utazás előtt lesz beteg!

Bors

Létrehozva: 2018.05.18.

<p>Mi van, ha megbetegszik az ember nyaralás előtt, lemondja az utat, de nem akarják visszafizetni az árát, pedig kötött biztosítást? És ha pluszpénzt kérnek a szálláson a légkondiért? Konkrét kérdésekre adtak választ fogyasztóvédők.</p>

A nyaralás előestéjén rosszul lettem, és a háziorvosom nem javasolta az utazást. Hétvégén indultam volna. Másnap a biztosítónak nem, de az utazási irodának bejelentettem, hogy nem megyek. Útlemondási biztosítást kötöttem, mégsem akarják visszafizetni az árát. Mit tehetek?

Gondot okozhat, ha az ügyfél nem tudja megfelelően bizonyítani az elutazást meghiúsító körülményt. Ilyen eset például egy komoly rosszullét, amit ismerős orvos kezel hivatalos dokumentum kiállítása nélkül, vagy ha a rendelésre csak az utazás kezdete után megy el a biztosított. Az említett eset teljesen életszerű, mégis nehéz a bizonyítás. Érdemes tehát arra figyelni, hogy a betegség jelentkezése, annak kezelése dokumentálva legyen. Segítség lehet, ha e-mailben, tehát írásban azonnal jelzi az utas a betegséget úgy a biztosítónak, mint az utazási irodának. Ezek hiányában még beadható méltányossági kérelem.

Miután lekötöttem az utazást, olyan politikai változások történtek az adott országban, amik kockázatossá tették a látogatást, ezért másik utat ajánlottak fel. Abban az országban viszont már jártam, és már akkor sem tetszett. Végül mégis elmentem, de már bánom. 

Ha a nyaralás helyszínét a Külügyminisztérium a honlapján az utazásra nem javasolt célországok közé sorolja, akkor az iroda köteles azonos vagy magasabb értékű másik utat felajánlani. Ha minden rendben megy, és megfelelő az új helyszín, akkor az utazási szerződés módosításával a felek kölcsönös megelégedéssel állhatnak fel az asztaltól. Más a helyzet, ha a változás az utasnak nem pozitív, ahogy ebben az esetben is történt. Ha elállt volna a szerződéstől, az utazási irodának vissza kellett volna fizetnie a teljes árat.

Akciós utazást találtam, be is fizettem, ám az iroda csődbe ment. Nekünk a biztosítója sem fizet, kiderült, nem is az utazási irodával kötöttünk szerződést. Kihez fordulhatok? 

Feltehetőleg az utazásközvetítővel jött létre szerződés, de a szervezővel, vagyis az utazási irodával már nem. Vagyoni biztosítékot pedig csak az utóbbi köteles létrehozni, ennek egyik formája a biztosítás. Ezért nem tudja az igényét érvényesíteni. Természetesen kártérítési kötelezettség alapján az utazásközvetítőnek is helyt kell állnia. Az iparkamarák mellett működő békéltető testületek ingyenes eljárása is segítség lehet (www.bekeltet.hu), de ha a kérdéses vállalkozás nem hajlandó együttműködni, a bíróság jelenthet megoldást. Ezen kívül fizetési meghagyással is felléphetünk a kártérítést nem fizető utazásközvetítő vállalkozással szemben, erről információk a www.mokk.hu weboldalon olvashatók.

A mediterrán nyárban külön díjat kértek a légkondicionáló használatáért. Nem éreztük úgy, hogy van választásunk, fizettünk. De lett volna más lehetőségünk?

A szolgáltatás színvonaláért az utazásszervező felel, még akkor is, ha közvetítőirodán keresztül kötöttük a szerződést. Ha a légkondicionálóért külön díjat kértek, azzal egyrészt emelték az utazás teljes árát, másrészt nem szolgáltatták az ígért színvonalat a már teljesített összegért. Ha nem volt meggyőzhető a tulaj, akkor ésszerűnek tűnik a felár kicsengetése, de az összeget csak abban az esetben kérhetjük vissza az utazásközvetítőtől, ha utólag bizonyítani tudjuk a fizetés tényét és összegét. 

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek