Aktuális

Milliókat kérnek ma egy Trabantért

L. B.

Létrehozva: 2018.05.05.

Kisebb vagyonért eladó Balassagyarmaton két, mozgássérültek számára átalakított Trabant. Az eredeti állapotban fennmaradt autókat hatmillióért kínálják, de a hirdetés szerint a tulaj számos ajándék alkatrészt is ad melléjük. Az NDK-ban gyártott, kétütemű, meglehetősen büdös Trabant 601-esnek nálunk a szocializmusban sem volt túl nagy ázsiója – mondjuk egy Ladához vagy Zastavához képest –, a rendszerváltás utáni években pedig szinte fillérekért szabadultak meg tőlük a tulajdonosok. Ehhez képest ma a gyári darabok árának határa a csillagos ég

– A nagyon korai, 1960-as, 70-es évekbeli darabok tarolnak itthon. Emellett az úgynevezett Trabant Kübel katonai terepjáró változat ajtók nélkül, vászontetővel, kiegészítő fűtéssel és külön védelmet kapott gyújtással, to­vábbá az 1978-as kabrió, a Trabant Tramp. Utóbbi a Kübel ma­gánszemélyeknek készült változata. Nem gyakoriak, de akadnak, reálisan két és fél milliót is el lehet kérni értük – magyarázza a Borsnak Muczán Gábor, a Trabant–Wartburg Klub elnöke.

Az egyesületet 1994-ben alapították, azóta rendszeresen gyűlnek össze százával a trabantosok. Az egyedi darabokat ők is megfizetik, de az irreálisan magas áron kínált kocsik rendszerint nem találnak gazdára. – Az itthoni piacon van külföldi kereslet is, de ők inkább a négyütemű limuzin Trabantok iránt érdeklődnek. A négyüteműekből a német egyesülés után már csak 38 122-t gyártottak le, így lett négyütemű a hárommilliomodik Trabant is. A kilencvenes években szinte az összes Magyarországra került, a németek és a hollandok nagyon keresik ezeket – magyarázza a szakértő.

A balassagyarmati két darab eladó kétütemű Trabant Hycomat, ami hosszú éveken, évtizedeken át lényegében az egyetlen elérhető autó volt a kispénzű mozgássérülteknek. Ezekben nem kellett foglalkozni a kuplungpedállal, de a fék és a gáz is kézi vezérlésre váltható. Az 595 köbcentis motor csupán 26 lóerős, ám ez a Trabant pillekönnyű kasztnijához éppen elegendő.

A legnépszerűbb darab

A négysebességes, kormányváltós Trabant 601 lett a Német Demokratikus Köztársaság – és a szocialista tábor – igénytelen népautója, egyfajta válasz az NSZK-ban gyártott Volkswagen Bogárra. A 601-es volt a harmadik Trabant- modell, mégis mindenki ezt tartja „a” Trabinak. A benzin-olaj keverékkel üzemelő kétüteműből 2 818 547 készült Zwickauban 1963 és 1990 között, így a 601-es lett a VEB Sachsenring nevű állami vállalat leghosszabb ideig gyártott és legismertebb autója. Ezáltal a legnagyobb darabszámban eladott autó az egykori NDK történetében.
Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek